خبرنامه جمعیت داوطلبان سبز‎ (شماره ۶۰)

خبرنامه الکترونیکی جمعیت داوطلبان سبز‎
شماره ۶۰- تاریخ : یکشنبه ۱۳۹۴/۱/۲‎

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره این خبرنامه به پست الکترونیکی  info@greenvolunteers.ir  ارسال فرمایید.


***  از جمعیت داوطلبان سبز ***

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و احترام
در خبرها آمده است که جمعی از نمایندگان طی نامه‌ای درخواست ادغام سازمان حفاظت محیط‌زیست با وزارت جهاد کشاورزی را کرده‌اند. ادغام نهادمتولی حفاظت از محیط‌زیست با نهادی که متولی امور کشاورزی است یک اشتباه راهبردی اساسی است.نکته‌ اساسی این احتراز این است کهمحیط‌زیست در جایگاه نخست امانتی خداداد و در جایگاه بعدی مهمترین سرمایه‌ ملموس ملی و منبع زیست، سلامت و معیشت همه ایرانیان از آنانکه به دنیا آمده‌اند تا آنان که هنوز چشم به دنیا نگشوده‌اند است. کشاورزی و یا هر نوع توسعه دیگر، در هر اندازه‌ای که باشد، می‌باید به صورتمشتریانی از این صندوق سرمایه دیده‌ شوند که برای توسعه خود مقداری بسیار محدود و حساب شده‌ای، بدون ضایع کردن اصل سرمایه، از اینصندوق وام می‌گیرند که با وسواسی چند چندان بازگشت اصل سرمایه ایشان به صندوق رصد می‌شود. چنین ادغامی شبیه به بردن بانک مرکزی بهزیر سلطه وزارت راه یا صنایع است. مسلط کردن یک نهاد توسعه بر یک نهاد سرمایه ،همچون نهاد متولی محیط‌زیست، می‌تواند لطمات جبران ناپذیریرا بر قامت نحیف و پر زخم مام محیط‌زیست ایران وارد کند.


931215-planting2

در برنامه امسال با نظر به پیش بینی این موضوع که تعداد داوطلبان نهال کار قابل توجّه خواهد بود، فعالیت‌ها و اقدامات برنامه جشن درختکاری با تشکیل یک تیم اجرایی یک هفته قبل از روز برگزاری برنامه آغاز گردید و در طّی دو جلسه، هماهنگی‌های لازم- پیش بینی و نیاز سنجی تعداد شرکت کنندگان، مدیریت، راهنمایی و حفاظت از شرکت کنندگان، اتوبوس‌ها، نهال‌ها، تجهیزات کاشت، گروه بندی داوطلبان جهت کاشت، برنامه زمان بندی، محل سایت و فیلدهای کاشت و … بین تیم اجرایی و سرپرست برنامه صورت پذیرفت.


***  از گوشه و کنار زیستکره  ***

سامانه ارتباطاتی ۱۵۴۰ برای اعلام تخلفات و مخاطرات زیست محیطی در همه استان‌های کشور افتتاح شد. به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری فعالیت همزمان این سامانه را در همه استان‌های کشور اعلام کرد.


بیانیه شبکه سمن های محیط زیستی مازندران
ما با طرح ادغام مخالفیم. ایران را ارومیه نکنید!
شوربختانه به نظر می رسد هنوز بخشی از قانونگذاران کشور ما با خطرات متعدد زیست محیطی، شامل بحران آب، پدیده بیابانزایی و ریزگردها، ناپایداری زیستبوم های جنگلی و مرتعی، آلودگی منابع آبی و خاکی و سقوط آزاد رتبه زیست محیطی ایران در پایش های بین الملی، پی نبرده اند!


ترجمه و تحقیق سیدعلی حسینی آزاد و مهرداد محمدی تحت عنوان «حمایت از محیط‌زیست در مخاصمات مسلحانه از منظر حقوق بین‌الملل» به‌تازگی توسط موسسه مطالعات و پژوهش‌های حقوقی شهر دانش به بازار آمده است. این کتاب بررسی حقوق دقیقی درباره اسناد بین‌المللی (کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی و نیز مقررات و پروتکل‌ها و بیانیه‌ها و قطعنامه‌های اجلاس‌های سازمان ملل متحد) است. و در واقع ترجمه‌ای است از کتابProtecting The Environment During Armed Conflict که به همت برنامه‌ی محیط‌زیست ملل متحد (UNEP) در سال ۲۰۰۹ منتشر شده است.
در مقدمه مترجمین کتاب، این اثر چنین معرفی شده است:
«موضوع این کتاب مربوط به این است که چگونه می‌توان در هنگام بروز مخاصمات مسلحانه نیز همچنان به اصول و قواعد حقوق بین‌الملل محیط‌زیست پایبند بود و طبیعت را از گزند خشونت‌های جنگی به دور داشت. لذا، مطالب آن چهارچوب در چهار بخش عمده تنظیم‌شده است و به مطالعه و بررسی موضوع در قلمرو چهار شاخه از حقوق بین‌المللی پرداخته است که این چهار زمینه‌ی مطالعاتی عبارتند از: حقوق بین‌الملل بشردوستانه، حقوق بین‌المللی کیفی، حقوق بین‌الملل محیط‌زیست و حقوق بین‌الملل بشر. آنگاه در هر یک از این چهار زمینه‌ی اصلی و عمده، ابتدا مقررات معاهده‌ای را مورد بررسی قرار داده و سپس مقررات عرفی و بعد از آن حقوق نرم و غیر الزام‌آور را و همچنین رویه‌ی قضایی و در نهایت هم تفاسیر و نظرات اندیشمندان حقوقی را به بحث و مداقه گذاشته است.»


ایران روزبه‌روز تشنه‌تر می‌شود و روزهای تنش آبی در انتظار ایرانیان است. این را نه فقط وزارت نیرو که اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی تأیید می‌کند و زنگ خطری است جدی. تازه‌ترین تحقیق رسمی بانک مرکزی که توسط اسماعیل محمدجانی، رئیس دایره کشاورزی و نازنین یزدانیان، کارشناس ارشد دایره کشاورزی اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی نوشته شده و در نشریه تخصصی روند وابسته به این نهاد حاکمیتی منتشر شده، نشان‌دهنده ورود کشور به شرایط تنش آبی شدید است. چه اینکه ثابت بودن منابع آبی کشور و افزایش جمعیت و سطح رفاه و بهداشت باعث رشد تقاضای آب شده و بهره‌وری پایین آب در بخش کشاورزی چالش‌های جدی ازجمله تشدید بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی، خشک شدن و شور شدن منابع آب زیرزمینی و فرونشست دشت‌ها را به همراه خواهد داشت.


یکی از دغدغه‌های همیشگی مسئولان در کشور، ایجاد رفاه و آسایش برای تمامی اقشار جامعه است. رفاه و آسایش تنها در سایه پیشرفت، عمران و آبادانی به‌دست می‌آید، که مستلزم برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلندمدت است. امروزه بر هیچ‌کس پوشیده نیست که بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها در سطح استان‌هایی کشور کوتاه‌مدت و حتی سلیقه‌ای بوده و باوجود چشم‌اندازهایی که مسئولان در سطح کشور ارائه داده‌اند، هر استاندار طبق سلیقه خود عمل می‌کند. در بسیاری از موارد با جابجایی استاندارها، تمامی اولویت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در سطح یک استان تغییر می‌کند. کم نیستند استان‌هایی در کشور که یک روز برای آنها در بخش توسعه کشاورزی برنامه‌ریزی می‌شود و یک روز دیگر هم در بخش صنعت و ده‌ها بخش دیگر که بسیاری از آنها به ثمر نمی‌نشینند.


دسته: خبرنامه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code