نامه جمعیت داوطلبان سبز به مجلس شورای اسلامی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام

 در خبرها آمده است که جمعی از نمایندگان طی نامه‌ای درخواست ادغام سازمان حفاظت محیط‌زیست با وزارت جهاد کشاورزی را کرده‌اند. ادغام نهاد متولی حفاظت از  محیط‌زیست با نهادی که متولی امور کشاورزی است یک اشتباه راهبردی اساسی است.نکته‌ اساسی این احتراز این است که محیط‌زیست در جایگاه نخست امانتی خداداد و در جایگاه بعدی مهمترین سرمایه‌ ملموس ملی و منبع زیست، سلامت و معیشت همه ایرانیان از آنانکه به دنیا آمده‌اند تا آنان که هنوز چشم به دنیا نگشوده‌اند است. کشاورزی و یا هر نوع توسعه دیگر، در هر اندازه‌ای که باشد، می‌باید به صورتمشتریانی از این صندوق سرمایه دیده‌ شوند که برای توسعه خود مقداری بسیار محدود و حساب شده‌ای، بدون ضایع کردن اصل سرمایه، از اینصندوق وام می‌گیرند که با وسواسی چند چندان بازگشت اصل سرمایه ایشان به صندوق رصد می‌شود. چنین ادغامی شبیه به بردن بانک مرکزی بهزیر سلطه وزارت راه یا صنایع است. مسلط کردن یک نهاد توسعه بر یک نهاد سرمایه ،همچون نهاد متولی محیط‌زیست، می‌تواند لطمات جبران ناپذیریرا بر قامت نحیف و پر زخم مام محیط‌زیست ایران وارد کند.

چنین ادغامی در هیچ یک از مللی که رتبه بالایی در حفاظت از محیط‌زیست خود دارند سابقه ندارد. بلکه یک جستجوی کوچک نشان می‌دهد کهمتولی محیط‌زیست سرزمین همواره نهادی در سطح وزرات‌خانه است. این چنین وزارت‌خانه‌ای به مدد قوای مقننه و قضاییه می‌باید ضابط قدرتمند وسخت‌گیر محیط‌زیست ایران باشد. نتیجه ضعف در این ضابطه‌گری همان اتفاقات ناخجسته محیط‌زیستی هستند که همین حالا سرزمین ایران را آماجتاخت خود قرار داده‌اند و یا رخداد آنها از سوی کارشناسان پیش‌بینی می‌شود. چنان که مجلس محترم تمایل به نظارتی فراگیر‌تر بر متولیان حفاظت ازمحیط‌زیست دارد، چنان که معمول بیشتر کشورهای دنیا است، راهکار آن ارتقاء سازمان محیط‌زیست به سطح وزارت‌خانه است. شایسته است به اینمسئله نیز توجه شود که سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز بر خلاف عرف علمی و عملیاتی معمول در سراسر دنیا هم اینک زیر مجموعهوزارت جهاد کشاورزی است و این گسستگی میان متولیان محیط‌زیست و همچنین تنزل مقام یک متولی حفاظت به زیر مجموعه یک نهاد توسعه خودمنبع زاینده ناهنجاری‌ها و ناکارآمدی‌های فراوان در اداره محیط‌زیست کشور است.

ما بنابر دغدغه و تعریفی که از فعالیت‌های خود کرده‌ایم هیچ توصیه سیاسی جهت انتصابات و روابط سیاسی میان متولیان امور نداریم. اما دغدغه وخواهش ما این است که به امر محیط‌زیست فراتر از امور روزمره سیاسی نگاه شود و هر تصمیمی در این حوزه با مشورت عمومی و بر پایه دانش روز وتجربیات مشابه سایر کشورها اتخاذ گردد.

 

با احترام

جمعیت داوطلبان سبز

دسته: اخبار و گزارش‌ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code