خبرنامه جمعیت داوطلبان سبز‎ (شماره ۶۶)

خبرنامه الکترونیکی جمعیت داوطلبان سبز‎
شماره ۶۶- تاریخ : سه شنبه ۱۳۹۴/۵/۲۰

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره این خبرنامه به پست الکترونیکی  info@greenvolunteers.ir  ارسال فرمایید.


*** از گوشه و کنار زیستکره ***

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون، دکتر حسین آخانی، استاد محیط زیست دانشگاه تهران در صفحه فیس‌بوک خود در یادداشتی با عنوان دورنمای فردای توافق هسته‌ای نوشته است: امیدوارم فردای اجرای توافق که میلیاردها دلار سرمایه‌های بلوکه شده ما به کشور وارد می شود مجددا به کیسه سد سازان، جاده سازان، ساختمان‌سازان و تولید کنندگان خودروهای بی کیفیت و آلوده کننده و یا وارد کنندگان کالاهای بنجول چینی نرود. به عوض با تغییر نگاه سخت افزاری به نرم افزاری و توسعه پایدار و حفظ محیط زیست، هم کشاورزی خود را کارآمدتر، هم مصرف آب را بهینه‌تر و از همه مهم‌تر مقوله فراموش شده آموزش و فرهنگ را مجددا روح دیگری ببخشیم.


صدرا محقق:طرح گردشگری جزیره آشوراده در دریای خزر به ایستگاه اجرا رسیده است. روز گذشته تعدادی از بلندپایه‌ترین مقامات دولتی شامل سه نفر از معاونان رئیس‌جمهور به استان گلستان سفر کردند تا براساس گزارش رسانه‌ها، نهایی‌سازی طرح‌های گردشگری و طبیعت‌گردی در ١٠ درصد از ٣٨٠ هکتار زمین این جزیره را کلید بزنند. اگرچه در خبرهای منتشرشده در این رابطه اعلام شده است این طرح با رویکرد محیط ‌زیستی و ایجاد کمیته ویژه و تخصیص ردیف‌های ویژه بودجه اجرا خواهد شد، اما پیش‌ازاین فعالان و کارشناسان حوزه محیط‌ زیست هرگونه دست‌کاری در این جزیره حساس را مساوی با تخریب طبیعت بکر و مهم آن اعلام کرده بودند.


به گزارش فارس، امین علیزاده، عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه فردوسی مشهد و فارغ التحصیل دکتری رشته آبیاری از دانشگاه کالیفرنیا، گفت: وضعیت آب در کشور بحرانی است، اما واقعیت این است که آب از سالهای دور تاکنون در کشور کم نشده است، بلکه نیاز به آب بیشتر شده، زیرا این تصور غلط وجود دارد که هر آنچه از طبیعت می‌خواهیم را به ما خواهد داد، اسفناک‌تر اینکه در این سال‌ها به اندازه نیازی که به آب داشتیم، برنامه‌ریزی مناسبی انجام نشده است. اشتهای سیری‌ناپذیری در کشور برای مصرف آب ایجاد شده است، بدون اینکه مسئولان و مردم برنامه‌ریزی برای مصرف درست آن داشته باشند.


سرمایه‌داری صنعتی زمین را به‌طور بی‌سابقه‌ای گرفتار بحران‌های زیست محیطی کرده است و در این میان کشورهای موسوم به «کشورهای جنوب» اوضاع و احوال نامساعدتری نسبت به «کشورهای شمال» دارند. فشار بحران‌های محیط‌زیستی نیز مانند دیگر بحران‌ها، بر دوش آفرینندگان بحران و آنها که از آن سود می‌برند نیست و این کشورها و گروه‌های فرودست هستند که باید بیشترین بها را در تحمل بحران بپردازند.
در ایران نیز به نظر می‌رسد همین روند در جریان است؛ مرکزنشینان برای تمام کشور تصمیم می‌گیرند و این مردم حاشیه‌نشین هستند که تاوان سیاست‌های نادرست را پس می‌دهند.


بحران مدت ها است پشت دروازه ی شهرهای مختلف ایستاده است. از جنوب تا شمال، شرق تا غرب، همه ی شهرهای ایران کمابیش طعم تلخ کم آبی را می چشند و هر لحظه بر عمق این بحران افزوده می شود. چشمه های جوشان، دریاچه ها و رودهای خروشانِ سرزمینمان یک به یک می خشکد و زمین های ترک خورده و قایق های به گِل نشسته، تصویرهای دردناکی است که از آن باقی می ماند. پرسشی که اکنون ذهن بسیاری از دوستداران طبیعت و محیط زیست ایران را مشغول کرده این است که این بحران تا کجا ادامه خواهد یافت و در صورتی که برای مهار آن چاره اندیشی نشود، ایران در آینده چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟
کرمی، اقلیم شناس فعال در دانشگاه نروژی برگن در گفت وگویی مفصل با گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، بحران آب را بسیار جدی خواند. به گفته ی این فعال محیط زیست، بحران آب در صورت مهار نشدن، قادر است در آینده توان اکولوژیک کشور را نابود کند.


عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران گفت: تاثیر صرفه‌جویی آب در مصارف خانگی و صنعتی در مجموع منابع آبی کشور کمتر از یک درصد است، چرا که ۹۲ درصد مصرف آب به بخش کشاورزی اختصاص دارد؛ لذا باید عمده برنامه‌های صرفه‌جویی در این بخش صورت گیرد.
احمد صادقیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره چگونگی مدیریت منابع آبی در فصل گرما اظهار کرد: منابع آبی به ویژه در بخش کشاورزی به مدیریت نیاز دارد. در حال حاضر ۹۲ درصد مصرف آب کشور مربوط به حوزه کشاورزی است و مصارف خانگی حدود پنج درصد مصرف آب را دربر می‌گیرد. البته اینکه مردم را به صرفه‌جویی آب تشویق کنیم اتفاق مثبتی است اما تاثیر صرفه‌جویی در مصارف خانگی و همچنین بخش صنعتی در مجموع منابع آبی کشور شاید کمتر از یک درصد باشد.


وزش بادهایی با قدرت غیر معمول نه تنها دانمارک را قادر به برآورده کردن تمام نیاز برقی‌اش کرد بلکه مقدار برق تولیدی به حدی بود که مازاد آن به سه کشور آلمان، نروژ و سوئد صادر شد.
بعدازظهر پنجشنبه گذشته با وزش بادهایی با سرعت زیاد، تولید توربین‌های بادی به ۱۱۶ درصد نیاز برقی دانمارک رسید. در ساعت ۳ بامداد جمعه با افت بار مصرف، این میزان تا ۱۴۰ درصد بالا رفت. ۸۰ درصد برق اضافه بر نیاز از طریق شبکه توزیع برق به طور مساوی به آلمان و نروژ – که می‌توانند برای استفاده آتی آن را در سیستم برق‌آبی ذخیره کنند – صادر شد. سوئد هم یک پنجم باقی را دریافت کرد.


انرژی خورشیدی ‌همچنان سهم کوچکی از نسل الکتریسیته پاک را دنیا دارد. برای مثال، در ماه دسامبر ۲۰۱۴، تنها ۰/۴۵ % از کل برق تولیدشده در آمریکا، محصول انرژی خورشیدی بوده است.
هر‌چند همه‌چیز به‌سرعت در حال تغییر است ولی اگر حق با اتاق فکر آلمانی Agora Energiewende باشد، سرعت این تغییر بیش از آن خواهد بود که تاکنون انتظار می‌رفت.
تابه‌حال مانع اصلی گسترش به‌کارگیری فتوولتاییک، بحث «هزینه» بوده است: انرژی خورشیدی، در مقایسه با زغال‌سنگ یا گاز، بسیار گران تمام می‌شود اما طبق گزارش Agora و بر پایه مطالعات انجام‌شده موسسه Fraunhofer، این موضوع دیگر صدق نمی‌کند.


دسته: خبرنامه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code