خبرنامه جمعیت داوطلبان سبز‎ (شماره ۶۷)

خبرنامه الکترونیکی جمعیت داوطلبان سبز‎
شماره ۶۷- تاریخ : آدینه ۱۳۹۴/۶/۲۰

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره این خبرنامه به پست الکترونیکی  info@greenvolunteers.ir  ارسال فرمایید.


*** از گوشه و کنار زیستکره ***

دولت بریتانیا تصمیم گرفته است تا با مداخله در کار مقامات محلی، به عملیات استخراج گاز شیل شتاب بدهد. تاکنون مقامات هر یک از مناطق کشور اختیار تصمیم گیری مستقل در این زمینه را داشته اند.
کنشگران محیط زیست به این تصمیم جدید دولت بریتانیا اعتراض دارند و روز پنجشنبه به همین منظور در لندن تظاهرات کردند. یک کارشناس انرژی می گوید: «گروه هایی که به دلایل زیست محیطی مخالف استخراج گاز شیل هستند، عدم رضایت خود را از این تصمیم اعلام کرده اند. آنها از این می ترسند که دولت تصمیم مقامات محلی را لغو کند.»
گاز شیل یا شیست مدت هاست که به عنوان یک منبع جدید انرژی در کشورهای مختلف جهان مورد توجه قرار گرفته است.

دیدگاه

ذخایر گاز طبیعی و نفت جهان به مرور زمان در حال اتمام است و بشر به دنبال منابع دیگری برای جایگزین کردن این منابع تجدید ناپذیر است. برای آنکه دنیای امروز بتواند در مسیر توسعه پایدار حرکت کند نیاز است تفکر بشری به استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر سوق پیدا کند: انرژی هایی نظیر انرژی باد، خورشید، زمین گرمایی و …. ولی با این حال سیاست‌های انرژی در جهان در مجموع برخلاف این مسئله است. به نظر می‌رسد اعتراض فعالان محیط زیست علاوه بر مساله فوق به اثرات بارزی است که این تکنولوژی به طور مشخص بر محیط زیست وارد می‌کند.
منابع گاز شیل در سنگ‌ها و صخره‌های رسوبی ریزدانه قرار گرفته‌اند که از بهم فشردگی گل و لای و ذرات معدنی تشکیل شده‌اند. از مهمترین اثراتی که استخراج این گاز (شیل) بر محیط زیست می‌گذارد چرخه استفاده از آب سطحی و زیر زمینی در فرایند استخراج این گاز است. در فرایند استخراج این گاز حجم خیلی زیادی از آب های سطحی و زیر زمینی منطقه مورد مصرف قرار می‌گیرد. علاوه بر این انرژی حرارتی مورد نیاز است تا در ابتدای این فرایند آب را گرم کند که منجر به مصرف سوخت‌ های فسیلی می‌شود.

نگار صبا – عضو هیأت مدیره جمعیت داوطلبان سبز


به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی نیو ساینس، محققان انگلیسی و آمریکایی این موسسه می گویند: به طور معمول بروز چنین شوکی که در آن تولید چهار محصول بزرگ جهان یعنی ذرت، دانه سویا، گندم و برنج حدود ۵ تا ۷ درصد افت می کند، یکبار در یک قرن است،اما در وضعیت حاد آب و هوایی کنونی چنین اتفاقی تا سال ۲۰۴۰ هر ۳۰ سال و یا کمی بیشتر بروز خواهد کرد.
راب بایلی رییس گروه تحقیقاتی موسسه انرژی، محیط زیست و منابع چتم هاوس (مؤسسه سلطنتی مطالعات بین المللی) در انگلیس که مسوولیت تحریر نتایج این مطالعه و گزارش اخیر را برعهده داشت، می گوید: ایجاد چنین افتی در تولید محصول، مردم کشورهای در حال توسعه را در یک وضعیت تقریبا غیر قابل دفاع رها می سازد.


پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): بیست و یکم مرداد ماه سال ۱۳۸۵، کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر (کنوانسیون تهران) برای ۵ کشور ساحلی لازم‌الاجرا و بعنوان روز دریای خزر نامگذاری شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، دریای خزر با وسعت ۶۰۰،۳۸۴ کیلومتر مربع بزرگترین دریاچه جهان است و طول پیرامون آن به ۷۰۰۰ کیلومتر می‌رسد. این دریاچه از نظر تنوع زیستی بسیار غنی بوده و حدود ۴۰۰ گونه آبزی، بومی آن هستند که ماهیان خاویاری از مهم ترین آنها می باشند.


رییس کمیته زمین‌شناسی در ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه چاره‌یی جز احیای دریاچه ارومیه وجود ندارد و باید آب گرفته شده از دریاچه را به آن پس بدهیم، در عین حال گفت:‌انتقال آب از جای دیگر راهکار احیای دریاچه‌ نیست و باید آب را در حوضه آبریز مدیریت کرد .
راضیه لک در مورد سفر تیر ماه چهار نفر از متخصصان در حوزه احیای دریاچه ارومیه به امریکا به دعوت یکی از دانشگاه‌های این کشور، گفت: در این سفر از چهار دریاچه دریاچه سالتون سی (Salton sea)، مونو لیک (Mono Lake) و آونز لیک (Owens Lake) در ایالت کالیفرنیا و سالت لیک (Salt Lake) در ایالت یوتا بازدید کردیم.


بحران مدت ها است پشت دروازه ی شهرهای مختلف ایستاده است. از جنوب تا شمال، شرق تا غرب، همه ی شهرهای ایران کمابیش طعم تلخ کم آبی را می از اصول محوری محیط زیست صنعتی توجه به این مهم است که سیستم های اجتماعی و تکنولوژیکی در داخل زیست کره محدود بوده و در خارج از آن نیز وجود ندارد. اکولوژی صنعتی به این معناست که سیستم های صنعتی می توانند بهبود یابند و تاثیرات منفی آنها بر محیط زیست طبیعی به حداقل برسد. البته دستیابی به یک اکوسیستم صنعتی ایده‌آل شاید هرگز در عمل ممکن نباشد، ولی اگر کشورهای در حال توسعه بخواهند بدون صدمه زدن به محیط زیست، سطح زندگی خود را حفظ کنند و خواهان ارتقای سطح زندگی مردم باشند، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در این کشورها باید عادت‌های تولیدی و مصرفی‌شان را دگرگون سازند. اکولوژی صنعتی به عنوان رویکردی نوین در حفاظت از محیط زیست و حفظ منابع، می تواند نقش موثری در این زمینه ایفا کند.


سلامت نیوز:معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث‌فرهنگی در مصاحبه اخیر خود گفت: نزدیک ‌به ۲۰ سال است که برای ایجاد طرح گردشگری در آشوراده تلاش می‌شود و انتقاداتی که به طرح‌های گردشگری در آشوراده وارد شده ناشی از وهم و خیال منتقدان است. این توهین همسو با گستاخی اصحاب نوکیسه پول و سرمایه است که نه‌تنها استادان بزرگ محیط‌زیست کشور، کارشناسان صدوق سازمان متولی، شمار زیادی از سازمان‌های مردم نهاد از سراسر ایران و مشاور عالی سازمان که تفاهم‌نامه واگذاری آشوراده را مغایر علم و مغایر منافع ملی می‌داند را دربرمی‌گیرد که رئیس سازمان محیط‌زیست را هم به‌رغم موافقت کنونی پوشش می‌دهد.


یوزپلنگ آسیایی یا یوزپلنگ ایرانی، نام علمی (Acinonyx jubatus venaticus) یک زیرگونه در معرض خطر انقراض از یوزپلنگ است که اکنون تنها چند ده قلاده از آن در ایران یافت می‌شود. این جانور در مناطق بیابانی و حاشیه کویر مرکزی از جمله خارتوران، نایبندان، دره‌انجیر و میاندشت در سطح منطقه زندگی می‌کرد و سال‌هاست که نسل آن در معرض نابودی کلی قرار دارد. گفتنی است که ایران از دهه ۱۹۷۰ به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ‌های آسیایی (ایرانی) شناخته شده و یوزپلنگ ایرانی تنها نژاد این جانور است که یال دارد. بر همین اساس نگرانی‌ها در خصوص انقراض کلی این جانور در سال‌های بعد از جنگ تحمیلی در کشور باعث شد تا کم‌کم کارشناسان داخلی و خارجی به فکر برنامه‌های جدی برای حفاظت از آن بیفتند. بر همین اساس جمعی از این کارشناسان با حمایت سازمان ملل متحد پروژه «یوزپلنگ آسیایی»‌را در دستور کار قرار دادند.


تحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) شمارش معکوس برای برگزاری اجلاس بزرگ جهانی زیست‌محیطی با عنوان «کنگره جهانی حفاظت از محیط زیست ۲۰۱۶» را آغاز کرد. به گزارش سرویس محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این اتحادیه تاکید کرد که «کنگره جهانی حفاظت از محیط زیست ۲۰۱۶» بزرگترین و فراگیرترین گردهمایی جهانی برای تصمیم‌گیری‌های زیست‌محیطی است که مسیر آینده برای حفاظت از طبیعت و حیات‌وحش را مشخص خواهد کرد.
این کنگره IUCN که با شعار «زمین در دو راهی حساس» برگزار خواهد شد بر این واقعیت تاکید دارد که انتخاب‌های دست‌یافتنی و قابل اطمینانی وجود دارند که می‌توانند رفاه عمومی را افزایش داده و در عین حال از دارایی‌های طبیعی سیاره ما حمایت کرده و آنها را تقویت نمایند.


براساس تازه ترین ارزیابی علمی توسط یک دانشگاه معتبر در آمریکا، در حال حاضر کمی بیش از سه تریلیون – سه هزار میلیارد – درخت در کره زمین وجود دارد. به گزارش جماران به نقل از بی بی سی، این رقم هشت بار بزرگتر از بهترین تخمین قبلی است که در آن شمار درختار زمین حداکثر ۴۰۰ میلیارد رقم زده شده بود.
تخمین تازه را توماس کروتر و همکارانش از دانشگاه ییل آمریکا تهیه کرده اند، که حاصل ترکیب مجموعه ای از داده های جمع آوری شده در زمین با عکس های ماهواره ای است.
این تیم به نشریه علمی نیچر گفت که مجموع تازه به معنی وجود بیش از ۴۲۰ درخت در ازای هر یک انسان است.


برایِ ارتباط با سیاره‌مان زمین دو راه پیشِ روی‌مان قرار دارد: می‌توانیم مثلِ یک گردش‌گر۱ رفتار کنیم و به زمین به مثابهِ تأمین‌کننده‌ی انواعِ کالا و خدمات برایِ مصرف، لذت و شادی‌مان نگاه کنیم؛ یا این‌که می‌توانیم به مثابهِ زائرانِ زمین۲ رفتار کنیم و به سیاره‌مان نگاهی توأم با احترام و قدرشناسی داشته باشیم. گردش‌گران ارزشِ زمین و همه‌ی ثروت‌های طبیعی‌اش را فقط در رابطه با مفید بودنِ آن برای خودشان تفسیر می‌کنند. زائران اما سیاره را موجودی مقدس می‌بینند و ارزشِ ذاتیِ حیات را به رسمیت می‌شناسند. زمینِ زنده به خودیِ خود خوب است؛ با همه‌ی زیبایی‌ و وقارش.


دسته: خبرنامه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code