خبرنامه جمعیت داوطلبان سبز‎ (شماره ۵۷)

خبرنامه الکترونیکی جمعیت داوطلبان سبز‎

شماره ۵۷ –  تاریخ : آدینه ۱۳۹۳/۱۱/۱۰

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره این خبرنامه به پست الکترونیکی  info@greenvolunteers.ir  ارسال فرمایید.


***  از جمعیت داوطلبان سبز  ***

940220-ecocinema-baraka-1

«باراکا» از آن دسته فیلم‌هایی‌ست که زیبایی و عمق اسرار‌آمیزشان، مانند هر اثر هنری دیگر، تنها محصولاجزایشان نیست، بلکه چیزی فراتر از آن‌ است. این مستند نامتعارف، دنیایی را می‌سازد که گویی برای نخستین بار با آن روبرو می‌شویم و رازی کمابیش ناشناخته را به تماشا می‌گذارد. مشاهده‌ی راز و معما برای نخستین بار، همان تجربه‌ی زیسته‌ی انسان اولیه است. گزاره‌ی معروف: «انسان،‌ حیوان ناطق است» را می‌توان تغییری کوچک داد، تا به نظریه‌ی ماری موندزَن، فیلسوف کانادایی رسید که می‌گوید: «انسان،‌ حیوان تماشاگراست»، زیرا ۳۰هزار سال پیش، با نقش زدن بر دیواره‌های غارها و گره زدن خلق هنری و تماشای آن، همزمان به هنرمند و مخاطب مبدل شد. اما موضوع نخستین نقاشی‌های روی دیوارهای غارهای کهن چه بوده است؟


***  از گوشه و کنار زیستکره  ***

دکتر مهدی کلاهی: معمای آشوراده چیست و چگونه باید حل شود؟ این نوشتار نفس کار واگذاری جزیره آشوراده را به چالش می‌کشد و با واکاوی آن و تحلیل پیامدهای چنین مجوزی برای یکی از اراضی ملی و بررسی موضع‌گیری‌ها،در پایان، امیدوار است با استفاده از نظر کارشناسان و صاحبنظران و به یاری بازرسی کل کشور و همکاری خود دولت، این واگذاری لغو گردد و از تکرار چنین تصمیمات بی‌تدبیرانه و خطرناک جلوگیری گردد.


زیست بوم/مهرناز طاعتی: ساخت و احداث یک منطقه گردشگری – اقتصادی اگر چه در نگاه اول و روی کاغذ پرسود و مفید است اما در نهایت آنچه که اجرا می شود و اتفاق می افتد بازگو کننده واقعی نتیجه آن است. در بحث تبدیل آشوراده به قطب گردشگری در شمال کشور می توان به موارد مشابهی که در خط ساحلی شمال کشور انجام شده اشاره نمود. یکی از این موارد منطقه آزاد تجاری کاسپین (ستاره شمال) در ساحل خزر در محدوده شهرستان بندرانزلی و حومه آن است. این منطقه با وسعت تقریبی۳۲۰۰هکتار خشکی و تا عمق دو کیلومتری از آبهای ساحلی در سه بخش تجاری، صنعتی و محدوده بندری احداث گردید که در اریبهشت سال۹۳ وسعت آن به ۹۴۰۰ هکتار افزایش یافت.


 

پایگاه خبری تحلیلی سرو _ محمد مهدی دمیرچی: هر بار که صحبت از اجرای طرح گردشگری آشوراده به میان می آمد، آنقدر جنجال و حرف و حدیث در رسانه ها و میان نهادهای مردمی حامی محیط زیست ایجاد می شد که تقریبا یکی از اصلی ترین محورهای مورد بحث فراموش شد و ان اینکه اساس طرح گردشگری آشوراده به دلیل ضروروت اقتصادی عنوان شده است و چالش اساسی این است که آیا امکان ایجاد سرمایه گذاری و تحقق سود پایدار در این منطقه وجود دارد یا خیر؟ آنچه که شاید بیشتر از فعالان محیط زیست، فعالان اقتصادی و داوطلبان سرمایه گذاری در این منطقه باید نگران آن باشند. گفت و گوی زیر با دکتر سعید لیلاز، اقتصاد دان با این پیش فرض صورت گرفته است که مبنای توسعه اقتصادی دست یابی به سود و درامد پایدار است. محور اصلی این گفت و گو را حفظ اکوسیستم و موقعیت گردشگری آشوراده به عنوان گزینه ای برای تحقق سود و درامد پایدار تشکیل می دهد. لیلاز معتقد است که فعال سازی صنعت گردشگری در این منطقه نه تنها به سودهی پایدار نخواهد رسید بلکه چیزی از این توان و زیست گاه ارزش مند باقی نخواهد ماند. گفت و گوی لیلاز با سرو را بخوانید.


 

چشم‌اندازی که ستاد احیا دریاچه ارومیه برای سال ۱۴۰۲ ترسیم کرده، در اینفوگرافیک زیر نشان داده شده است. تراز اکولوژیک دریاچه ۱۲۷۴٫۱ متر از سطح دریاهای آزاد اعلام شده، در حالی که بنا بر آخرین وضعیت اعلام‌شده در ۱۳۹۳/۱۰/۷ تراز فعلی آن ۳٫۵۳ متر پایین‌تر از این هدف‌گذاری است. به گفته مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه‌ریزی ستاد، این یعنی که حجم ۲ تا ۳ میلیارد مترمکعبی فعلی آب دریاچه ارومیه، ۱۲ میلیارد مترمکعب آب کم دارد تا به این تراز برسد. مطابق داده‌نگاره (Info graph) منتشرشده از سوی ستاد احیا این کار در سه دوره آزمایش، احیا و احیای نهایی زیر نظر مدیریتی یکپارچه و با اقداماتی که در شش گروه دسته‌بندی‌شده‌اند انجام خواهد شد.


 

«اجازه نمی‌دهیم یک وجب از جنگل ابر به خاطر ساخت جاده تخریب شود.» این جان کلام حرف‌های کمال‌الدین پیرمؤذن عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران است. صحبت‌های او واکنشی به گفته‌های اخیر رحمت‌الله نوروزی نماینده علی آباد کتول است.
نوروزی پیش از این گفته بود که حرف‌های پیرمؤذن، نظر فراکسیون نیست و تنها به خود او برمی گردد اما پیرمؤذن می‌گوید: «مصوبه فراکسیون محیط زیست درباره جاده ابر قطعی است.» به گفته او فراکسیون تصمیم گرفته اجازه ندهد یک وجب از این جنگل بی‌نظیر که متعلق به دوره هیرکانی است، قربانی جاده‌سازی شود! محمدعلی کیخا معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست هم آب پاکی را روی دست همگان می‌ریزد و می‌گوید که سازمان بارها اعلام کرده که ساخت جاده ابر هیچ ضرورتی ندارد و همچنان بر موضع خود استوار است.


همزمان با روز هوای پاک، دومین جلسه شورای عالی محیط زیست در دولت یازدهم روز دوشنبه به ریاست رییس جمهور برگزار شد که در این جلسه قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا بازنگری شد. به گزارش خبرگزاری مهر، رییس جمهوری در این جلسه با اشاره به اهمیت مسایل زیست محیطی بر پرهیز از بخشی‌نگری در تدوین آیین‌نامه‌ها و قوانین مربوط به محیط زیست تأکید کرد و خواستار همکاری و هماهنگی همه نهادها و وزارتخانه‌ها به منظور حفظ و صیانت از منابع طبیعی کشور در عین توجه به موضوع توسعه و مسایل اجتماعی شد.


سایه قطع درختان و سناریوی تخریب جنگل‌های شمال هر روز، فاز جدیدتری به خود می‌گیرد. جنگل‌های شمال همواره زیر سایه تبر قاچاقچیان چوب، پیشروی مردم محلی برای به دست آوردن زمین‌های جدید کشاورزی، قطع درختان برای ساخت ویلا و برنامه مدیران و نمایندگان محلی برای توسعه صنایع چوب و کاغذسازی قرار دارند. به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، در این میان، هر روز بهانه جدیدی هم تراشیده می‌شود تا جنگل‌های شمال را زیر سایه ببرد و سرسبزی و خرمی نوار شمالی کشور را به‌خاطره تبدیل کند. در جدید‌ترین خوابی که برای جنگل‌های مازندران دیده شده، پای یک بانک و تلاش نمایندگان مازندران برای توسعه صنعت کاغذ سازی در مازندران در میان است. نماینده مردم قائمشهر در مجلس، با اشاره به این‌که حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از قطع درختان، ضروری است، از بازدید برخی از اعضای مجمع نمایندگان استان مازندران با حضور ریاست بانک ملی از جنگل‌های استان جهت سرمایه‌گذاری این بانک در زمینه کاغذسازی به وسیله درختان کهن و فرسوده خبر داد. نیازمند است.


ما، وزیران/ روسای هیأتهای کشورهای عضو اکو پاسخگو به مسائل محیط زیست و تغییرات اقلیم، که در استانبول جمهوری ترکیه در تاریخ ۱۷ دسامبر ۲۰۱۴ در پنجمین نشست وزیران محیط زیست گرد هم آمده ایم مصمم به مقابله با چالش های تغییرات آب و هوایی قرن بیستم که به احتمال زیاد بر منابع طبیعی و فعالیتهای اقتصادی منطقه اکو تأثیر خواهد گذاشت، هستیم. بنابراین: با تأکید مجدد بر تعهداتمان در نشست های قبلی وزیران به منظور مقابله با اثرات تغییرات آب و هوایی که به اقدامات هماهنگ منطقه ای در حوزه حفاظت از محیط زیست و ارزیابی اثرات محیط زیستی نیازمند است.


 

زیست بوم/می سه کریستنسن، نینا مولر، لیبی روبین: رسانه‌ها وقایع را مجزا و ترجیحا جنجالی پوشش می‌دهند اما از موضوعات درازمدت مانند گرم شدن زمین که بیش از هر چیزی ما را تهدید می‌کند، غفلت می‌کنند. در ابتدای سال‌های ٢٠٠٠ رسانه‌ها به مسائل تغییر آب و هوا زیاد می‌پرداختند و مسائلی مانند آب شدن یخ‌های قطبی را به تیتر اول خود تبدیل می‌کردند اما روایت این فاجعه مدت زیادی در صدر اخبار نبود. درست پس از گفت‌وگوهای کپنهاگ در ‌سال ٢٠٠٩، سکوتی ناگهانی رخ داد و پوشش خبری در ‌سال ٢٠١٠ نسبت به‌سال قبل ٧٠‌درصد کاهش نشان داد. لابی گران سوخت‌های فسیلی و بسیاری دیگر از این سکوت حسابی بهره بردند. تظاهرات مردم برای اعتراض به تغییرات آب و هوا در ماه سپتامبر امسال و درست قبل از اجلاس آب و هوای سازمان‌ملل در نیویورک نشان داد با آن‌که شعار تظاهرات «دعوت به تغییر همه چیز» بود و بیش از ١۵هزار سازمان از سراسر جهان آن را امضا کردند، رسانه‌ها تغییرات آب و هوا، همایش‌ها و واکنش‌ها به آن را به‌عنوان موضوعی کوتاه‌مدت در نظر می‌گیرند.


 

هران – ایرنا – مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی گفت: بررسی ها نشان می دهد میزان بارندگی در تهران در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است.
مجید آزادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: سال زراعی یا سال آبی از اول مهرماه تا آخر شهریور هر سال گفته می شود که اکنون حدود ۴ ماه از سال زراعی جاری گذشته است. وی افزود: در سال آبی سال گذشته تهران ۱۰۸ میلیمتر بارندگی داشته است در حالی که در مدت مشابه سالجاری این میزان ۸۶ میلیمتر بوده است، یعنی امسال نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است. آزادی ادامه داد: میزان بارندگی در طولانی مدت در زمان مشابه در تهران ۱۲۳ میلیمتر بوده است که بر این اساس میزان بارندگی در تهران نسبت به طولانی مدت ۲۰ درصد کاهش داشته است.


 

رشد‌ عجیب و غریب برج سازی های مسکونی و تجاری تهران طی د‌هه های اخیر که تخریب‌های علنی و پنهان باغات و محیط زیست شهری را نیز سبب شد‌ه است، د‌یروز جمعی از فعالان محیط زیست را مقابل ساختمان شورای شهر تهران د‌ر خیابان بهشت کشاند‌ تا به‌صورت رسمی به روند‌ساخت و سازها اعتراض کنند‌. آنها معتقد‌ بود‌ند‌ ساخت وسازهای تهران لجام گسیخته و تنها با نگاه د‌رآمد‌زایی بود‌ه و نتیجه آن رشد‌ ناموزون شهر، تخریب باغات و از بین رفتن فضاهای تنفسی شهر بود‌ه است. موضوعی که با گذر از خیابان های مهم شهر و اتوبان های شرقی و غربی تهران و د‌ید‌ن برج های سر به فلک کشید‌ه می توان به وضوح د‌ید‌. این اعتراض، د‌ر حالی انجام شد‌ که همزمان جلسه علنی شورای شهر تهران نیز د‌ر حال برگزاری بود‌ و اعضای شورای شهر واکنشی به آن نشان ند‌اد‌ند‌ تا ابهامات ساخت‌وسازهای شهری تهران و آثار سوء آن بیشتر شود‌.


 

یونسکو طی ارسال نامه‌ای به کشورهای عضو، بورس تحقیقاتی UNESCO/PhoseAgro/IUPAC را برای سال ۲۰۱۵ اعلام کرده است. بورس فوق در زمینه شیمی سبز حداکثر تا مبلغ ۳۰،۰۰۰ دلار به پژوهشگران جوان زیر ۳۵سال و دارای مدرک دکترا در رشته شیمی تعلق می گیرد که حداقل سه مقاله چاپ شده در انتشارات معتبر داشته باشند و پروژه‌های نوآورانه‌ای را پیشنهاد دهند که نتایج آن، پاسخی به یک یا تعدادی از اصول دوازده‌گانه شیمی سبز باشد و آن را در طول یکسال اجرا کنند.


 

دسته: خبرنامه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code