خبرنامه جمعیت داوطلبان سبز‎ (شماره ۵۳)

خبرنامه الکترونیکی جمعیت داوطلبان سبز‎

شماره ۵۳ –  تاریخ : پنج شنبه ۱۳۹۳/۹/۱۳‎

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره این خبرنامه به پست الکترونیکی  info@greenvolunteers.ir  ارسال فرمایید.


***  از جمعیت داوطلبان سبز  ***

معرفی، نمایش، بحث و گفتگوی آزاد پیرامون مفهوم اکوسینما (سینمای محیطزیستی) با بررسی فیلمهای مطرح ژانرهای مختلف آن و نقد و بررسی مفاهیم هنری، فلسفی، اخلاقی، روانکاوی، جامعهشناختی، مردمشناسی و فرهنگی سینمای سبز.
محل برگزاری: سرای محلهی اراج
آدرس: میدان نوبنیاد- انتهای خیابان شهید لنگری- نبش جنوب غربی میدان ارتش
* شرکت برای عموم آزاد است.


کتاب‌خوانی

نام کتاب: انگشتر حضرت سلیمان، نگاهی نو به رفتار حیوانات
نوشته کنراد لورنتس/ ترجمه‌ی هوشنگ دولت آبادی/ نشر ماهی
نویسنده در پیش‌گفتار با نقل قولی و اشاره‌‌ای ضمنی به شکی ملایم به سراغ داستان سخن گفتن سلیمان نبی با حیوانات می‌رود و می‌گوید: “قبول می‌کنم که حضرت سلیمان واقعا می‌توانسته حتی بدون کمک انگشتری سحرآمیزش با جانوران حرف بزند و برای این کار دلیل قانع کننده‌ای دارم چون خودم هم بدون نیاز به سحر و جادو با جانوران صحبت می‌کنم و حتی باید بگویم وقتی پای ارتباط با حیوانات در میان است، استفاده از انگشتر جادویی را دور از انصاف می‌دانم چون حیوان‌ها یعنی “هم خلقتی‌های” ما بدون نیاز به نیروی جادو، داستان‌های دل انگیز و واقعی درباره‌ی خودشان و طبیعت می‌گویند زیرا واقعیت طبیعت بسیار زیباتر از سروده‌های شاعران بزرگ ماست و حیوانات یگانه ساحران واقعی‌ای هستند که جهان به خود دیده است” کتاب با پیش گفتاری زیبا آغاز می‌شود. کتابی خواندنی به قلم کنراد لورنتس برنده‌ی جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال ۱۹۷۳ با ترجمه هوشنگ دولت آبادی. نام کتاب با اشاره به همین مقدمه، انگشتر حضرت سلیمان است و عنوان فرعی آن نگاهی نو به رفتار حیوانات است…


***  از گوشه و کنار زیستکره  ***

رئیس شورای شهر تهران از ایجاد بسترهای لازم برای شکل‌گیری فرهنگ پاسداشت از میراث زیست‌محیطی تهران خبر داد و گفت: دانش‌آموزان باید بیاموزند محیط‌زیست را که شامل هوا، آب، خاک و… است، حفظ کنند تا خود و خانواده‌شان سالم بمانند. مهدی چمران در آیین تجدید پیمان طرح همیاران محیط‌زیست (ویژه کودکان و نوجوانان) با مدیریت شهری که با حضور رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهران و محمدعلی شاعری رئیس ستاد محیط‌زیست شهرداری سخن می‌گفت، با تأکید بر اینکه فرهنگ یک روزه ایجاد نمی‌شود، گفت: فرهنگ باید در طول زمان برای دانش‌آموزان شکل گیرد. رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم با تمجید از برگزاری چنین مراسمی گفت: شما دانش‌آموزان باید ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خودتان را باور کنید.

دیدگاه

مقصودمان از مشارکت مردم چیست؟

اصل خبر به خودی خود خوب به نظر می‌رسد “۱۰ هزار دانش‌آموز تهرانی همیار محیط‌زیست می‌شوند[۱]” اما اگر برخی کارگزاران دولتی این حق را برای مردم و نهادهای مردمی- مثل ما- قائل باشند که به برخی از رفتارهای آن‌ها بدبین باشیم و گاه گاهی به نقد آن ها بپردازیم شاید بد نباشد همین خبر خوب را کمی واکاوی کنیم و چند پرسش مطرح کنیم.
پرسش نخست: رویکرد کلی چیست؟ آیا متولیان شهرداری تهران به این باور رسیده است که مشارکت راهبردی کلیدی در حل مشکلات محیط زیستی شهر تهران است؟ در همین خبر از قول رییس ستاد محیط زیست و توسعه‌ی پایدار شهر تهران گفته شده “اولویت شهرداری تهران به دستور شهردار تهران، بهبود رفتارهای محیط‌زیستی و مشارکت شهروندان در اداره شهر است”
پرسش بعدی این است که: مقصود از مشارکت شهروندان در اداره‌ی شهر دقیقا چیست؟ مشارکتی که این دوستان مد نظر دارند در کجای طیف مشارکت[۲] قرار می‌گیرد؟ آیا یک حضور صوری (co-option) مورد نظر است تا کارهایی به فرموده انجام شود و انبوه‌ای از مردم بخشی از برنامه‌های تدوین شده توسط نخبگان مورد وثوق شهرداری را اجرا کنند؟ و یا در حالتی اندکی بهتر، حضوری که تنها منظور آن ارایه اطلاعاتی (البته حتما اطلاعاتی خوب و درست) از جانب برنامه‌ریزان واجرای دستورات مورد نظر مجریان توسط همیاران شهرداری است؟ بی‌شک آموزش گروه‌های مختلف از مهم‌ترین راهبردهای ارتقاء دانش و احتمالا تغییر رفتارهای محیط زیستی است، اما من شک دارم که این آموزش‌ها بدون قرار گرفتن در یک ساختار مشارکتی سطح بالا[۳] ( در حد co-learning و collective action یعنی تسهیم دانش و تجربه و عمل جمعی خود انگیخته) که منجر به همبازی و شریک شدن ذینفعان اولیه‌ی یک فرایند در آن می‌شود، از اثر بخشی و پایداری لازم برخوردار باشد. در برنامه‌های ارتقاء سلامت[۴] از هر نوعی که باشد، دو راهبرد اصلی برای اثر بخشی و پایداری وجود دارد که یکی مقتدر شدن افراد[۵] و دیگری مقتدر شدن اجتماعات محلی[۶] است. بعید است برنامه‌های خالی از یک اندیشه سیستمی برای کار جدی بر روی این دو جزء، راه به جایی ببرد و در نهایت برگزاری چند کلاس و کارگاه و ارایه چند عدد و رقم از تعداد افراد شرکت کننده حاصل بسیاری از آن‌ها خواهد بود. [ادامه…]

ابوالفضل وطن پرست
۴ آذر ۹۳


سیدمحمد مجابی، رئیس کمیته خاص محیط‌زیست مجمع با اعلام این خبر، گفت: مدت اثر سیاست‌های کلی در چند برنامه میان‌مدت خواهد بود. همچنین این سیاست‌ها از اثرات تقنینی و اجرایی در حوزه ابلاغی برخوردار هستند. وی با بیان اینکه براساس اصل۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ سیاست‌های کلی نظام بر عهده رهبری است، گفت: پیش از این در بسیاری از حوزه‌ها، سیاست‌های کلی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، اما در حوزه محیط‌زیست این نخستین‌بار است که با نظر مقام معظم رهبری، سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط‌زیست در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است. رئیس کمیته خاص محیط‌زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: پیش‌نویسی که در حال حاضر در مرحله بررسی قرار دارد مشتمل بر ۱۴ماده است و دربرگیرنده مباحث متعددی در حوزه‌های مختلف است.


جمعه، ۲۳ آبان ماه همایشی با عنوان «هم اندیشی کشاورزان و باغداران با کارشناسان در خصوص کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی» با شعار «کشاورزی پاک‌تر، زندگی سالم‌تر» در داراب‌کلای میاندورود، به همت انجمن مهرورزان زمین پاک، انجمن فرزندان زمین پاک و دهیاری داراب‌کلا برگزار گردید. هدف از این همایش یافتن راه حل هایی کاربردی برای تغییر شیوۀ کشاورزی و باغداری حاضر که مبتنی بر مصرف بی رویه و غیرکارشناسانه سم و کود است به شیوه های ارگانیک و پاک بوده است.


صبح روز دوشنبه ۲۶ آبان ماه با حضور مولانا و یعقوب زاده از شورای هماهنگی سمن های زیست محیطی استان مازندارن و نیک پور، مدیر انجمن قوهای مهاجر سرخرود سومین جلسه کمیته ساماندهی قوهای مهاجر در دفتر فرزانه، فرماندار محمودآباد برگزار گردید. در این جلسه فرماندار محمودآباد به همراه معاون و مسولین شهری مربوطه حضور داشتند و با پیگیری و پیشنهاد سمن ها مصوب گردید تا توسط آنان طرح دریافت ورودی از بازدیدکنندگان اجرا شود و این هزینه ها برای غذای قوها صرف گردد.


تالاب‌های بین‌المللی در گلستان، این استان را به یکی از نقاط مهم کشور از نظر محیط‌زیستی حوزه تالاب‌ها تبدیل کرده اما این تالاب‌ها به‌ویژه ۳تالاب آلاگل، آلماگل و آجی‌گل اکنون با چالش‌های فراوانی روبه‌رو هستند. محسن سلیمانی روزبهانی، مدیرملی پروژه بین‌المللی طرح حفاظت از تالاب‌ها در توضیح این چالش‌ها و راهکارهای مقابله با آن، به مهر گفت: نیاز جدی تالاب‌ها، مدیریت مناسب منابع آبی است و برای این مدیریت باید الگوهای توسعه‌ای درنظر گرفته شود. وی با تأکید بر اینکه مردم در مدیریت تالاب‌ها تا‌کنون جدی گرفته نشده‌اند، به نقش مهم مردم در مدیریت تالاب‌ها اشاره کرد و یادآور شد: مردم از برخی مسائل که دولت حمایت می‌کند پیروی می‌کنند، به‌طور مثال وقتی دولت از کشت خاصی حمایت می‌کند، مردم از آن الگو پیروی می‌کنند.


هوای سالم به پایتخت بازگشت و هیاهوی آلودگی را آرام کرد. در روزهایی که نفس تهران تنگ شده بود، بار دیگر پرونده آلودگی هوای پایتخت و ماجرای توقف تولید بنزین در پتروشیمی‌های کشور با جریانات سیاسی گره خورد. مخالفان توقف تولید بنزین در پتروشیمی‌های کشور، آلودگی روزهای گذشته تهران را شاهدی می‌دانستند بر این‌که بنزین تولیدی در پتروشیمی‌های کشور نقشی در آلایندگی هوای پایتخت نداشته و بنزین تولید پتروشیمی گامی بوده در راه خودکفایی تولید بنزین. به گزارش شهروند، این درحالی است که دولتی‌ها در این مدت بارها بر این نکته تأکید کرده‌اند که با توقف تولید بنزین در پتروشیمی‌های کشور و توزیع بنزین باکیفیت در کلانشهرها، میزان آلاینده‌های خطرناک که از سوی مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست با عنوان آلاینده‌های سرطان‌زا یاد می‌شود، کاهش یافته است.


در نمایشگاهی که از ۱۳ تا ۱۷ آبانماه در بوستان گفتگوی تهران برگزار می‌شود، موتورهای برقی رونمایی می‌شوند. در این نمایشگاه امکان تست رایگان موتورهای برقی برای شهروندان تهرانی و افرادی که علاقه مند به خرید این موتورها هستند، فراهم شده است. به گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا، این نخستین بار است که موتورهای برقی در تهران برای استفاده و تست عمومی رونمایی می‌شوند. جایگزینی موتورهای بنزینی با موتورهای برقی یا به اصطلاح موتورهای بی باک یکی از برنامه های مهم و تاثیرگذار برای کاهش آلودگی هوای تهران است. موتورسیکلت‌های بنزینی بسته به میزان فرسودگی و کیفیتشان می‌توانند تا هشت برابر یک خودروی عادی آلاینده تولید کنند.


اجلاس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل با خوشبینی کم‌سابقه‌ای در شهر «لیما»، پایتخت پرو از سر گرفته می‌شود. به گزارش سرویس محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اعلام اهداف جدید از سوی چین و آمریکا به عنوان دو کشور اصلی آلاینده جهان، سبب ایجاد انگیزه‌های بیشتر در اجلاس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در شهر لیما شده به طوری که به رغم وجود شواهدی مبنی بر وقوع تغییرات جوی بر اثر عامل انسانی، این اجلاس با خوشبینی بی‌سابقه‌ای از روز دوشنبه از سر گرفته خواهد شد.


انتشار سند ۴۰ صفحه‌ای هیات بین دولتی تغییرات جوی در اول نوامبر ۲۰۱۴ در دانمارک با حضور دبیرکل سازمان ملل متحد از چرخش جدی انرژی‌های تجدیدپذیر به جای انرژی‌های فسیلی خبر می‌دهد. هم این سند و هم نقشه راه انرژی ۲۰۵۰ مصوب اتحادیه اروپا که به منظور جلوگیری از روند گرم شدن زمین و آسیب‌های فزاینده‌ی تغییر اقلیم تهیه شده‌اند، ما را هم به اندیشه وا می‌دارد که علیرغم ذخایر نفتی خداداد، خود را با این روند هماهنگ سازیم و با کسب بیشترین منافع از نفت امروز، در افق ۲۰۵۰ و پایان قرن در زمینه انرژی و محیط زیست در جایگاه بهتری باشیم.


دسته: خبرنامه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code