خبرنامه جمعیت داوطلبان سبز‎ (شماره ۵۲)

خبرنامه الکترونیکی جمعیت داوطلبان سبز‎

شماره ۵۲ –  تاریخ : آدینه ۱۳۹۳/۸/۳۰‎

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره این خبرنامه به پست الکترونیکی  info@greenvolunteers.ir  ارسال فرمایید.


***  از جمعیت داوطلبان سبز  ***

فیلم استاکر در سال ۱۹۷۹ در روسیه به نمایش درآمد و در سال ۱۹۸۰ در جشنواره‌ی کن برنده‌ی جایزه‌ی جهانی هیئت داوران شد و در سال ۱۹۸۳ استاکر در جشنواره‌ی پرتغال برنده‌ی جایزه‌ی ویژه‌ی هیئت داوران و نامزد بهترین فیلم شد. تجربه‌ی دیدن فیلم‌های تارکوفسکی به زبان اصلی و بدون زیرنویس، بی‌ هیچ آشنایی با زبان روسی، یکی از غریب‌ترین تجربه‌های یک تماشاگر می‌تواند باشد. جذب لحظه‌ لحظه‌ی فیلم در چنین شرایطی، نشان‌دهنده‌ی این است که اثر هنری پیش از آنکه درک شود، با حواس و احساسات دریافت می شود. تارکوفسکی ۲۹ دسامبر ۱۹۸۶ در پاریس درگذشت، بسیار دور از کی‌یف، او هرگز به این شهر سفر نکرده بود. همان سال، سه ماه پس از مرگ تارکوفسکی و هفت سال بعد از نمایش فیلم استاکر، در شوروی اتفاقی بسیار مهم رخ داد. اتفاقی که نه تنها برای روس‌ها که برای کل بشریت اهمیتی فوق‌العاده دارد.


***  از گوشه و کنار زیستکره  ***

سعید متصدی با بیان اینکه عزم ملی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در کشور ضروری است، گفت: برای کاهش گازهای گلخانه ای همه بخش ها از جمله بخش خصوصی و تشکل ها باید مشارکت داشته باشند. معاون سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه عزم ملی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در کشور ضروری است، گفت: برای کاهش گازهای گلخانه ای همه بخش ها از جمله بخش خصوصی و تشکل ها باید مشارکت داشته باشند.

دیدگاه

گازهای اصلی گازهای گلخانه‌ای شامل دی اکسید کربن، متان، اکسید نیتروس و گازهای تخریب‌کننده لایه ازن [۱] می‌باشد که طول عمر انواع گازهای گلخانه‌ای از ۱۲ سال تا ۳۲۰۰ سال پیش بینی شده است. براساس آخرین آمارها ایران در سال ۲۰۱۰ رتبه هفتم در انتشار دی اکسید کربن در میان دیگر کشورهای دنیا داشته است . گاز دی اکسید کربن بیشترین سهم انتشار را در میان سایر گازهای گلخانه ای دارا است. البته میزان انتشار دی اکسید کربن طی سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۰۹ در ایران کاهش یافته است.
درمورد دیگر گازهای گلخانه ای که شامل متان، اکسید نیتروس و گازهای تخریب کننده لایه ازن می باشد، ایران به ترتیب در سال ۲۰۱۰، رتبه دهم، بیست و هفتم و بیستم و پنجم را در سطح دنیا داشته است.

ن – ص

[۱]. Fluorinated gas (Hydrofluorocarbons, perfluoro carbons, Sulfur hexafluoride,CFCS)

منابع: http://data.worldbank.org/indicator


مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: هوای پایتخت با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون روی عدد ۱۴۲ در آستانه شرایط هشدار قرار گرفت. دکتر وحید حسینی گفت: بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه های سنجش آلودگی هوای شهر تهران بر میزان غلظت تمام آلاینده ها به غیر از آلاینده ازن نسبت به روز گذشته در همین ساعت افزوده شده است . به این ترتیب میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از دوونیم میکرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا هم اکنون در شرایط ناسالم برای گروههای حساس است.


شاید باران آلودگی‌ها را بشوید اما، تا اطلاع ثانوی هوای پایتخت آلوده است.روز گذشته بار دیگر مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد: هوای پایتخت با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون روی عدد ۱۱۷ در شرایط ناسالم قرار گرفت. وحید حسینی و دیگر مسئولان شرکت کنترل هوا برای چندمین بار است که در روزهای گذشته اخبار هشدار دهنده‌ای برای شهروندان تهرانی دارند. آمارها حاکی از آن است که شهروندان تهرانی در تمامی روزهای هفته اخیر با معضل آلودگی هوا روبه رو بوده‌اند. اینکه خشکی ادامه پیدا می کند و آلودگی به کلانشهرها به ویژه تهران بازمی گردد، سناریوی تکراری چند سال اخیر است که هرساله همزمان با شروع فصل سرما و ایجاد پدیده وارونگی هوا شدت می‌یابد.مسئولان وزارت بهداشت نسبت به تبعات آلودگی برای شهروندان به ویژه سالمندان و کودکان هشدار می‌دهند و مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران، استانداری ودیگر سازمان‌ها و نهادهای متصدی امر آلودگی نیز از نبود برنامه جامع و یکپارچه برای کنترل و کاهش آلودگی خبر می‌دهند. در این میان اما آنچه تکرار می شود آلودگی، افزایش بیماری و مرگ شهروندان است.


تهران ۱۴ آبان ۱۳۹۳ (مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد) – دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت “روز جهانی جلوگیری از بهره کشی محیط زیست در جنگ و درگیری مسلحانه”، ۶ نوامبر ۲۰۱۴ برابر با ۱۵ آبان ماه جاری ضمن تاکید بر حفاظت از محیط زیست در برابر اثرات جنگ، خواستارجلوگیری از درگیری های آینده بر سر منابع طبیعی شد. در پیام بان کی مون آمده است در حالیکه جامعه بین المللی در حال آماده سازی دستور کار توسعه پایدار برای بعد از ۲۰۱۵ می شود، رسیدگی به این چالش ها ضروری تر می گردند.


جنگ پیامدهای مصیبت باری دارد. یکی از این پیامدها تخریب محیط زیست است که در طول تاریخ با وقوع هر جنگی تکرار شده. امروزه با پیشرفت تکنولوژی نظامی و استفاده از بمب‌های شیمیایی و سلاح‌های متنوع جنگی آثار تخریبی زیست محیطی جنگ بیشتر شده است. تخریب زیستگاه‌ها، از بین رفتن تنوع زیستی، کاهش کیفیت هوا، آلوده شدن خاک و آب از آثار مخرب و ویرانگر جنگ‌های مدرن است. ماشین آلات و مواد منفجره سطح بی‌سابقه‌ای از جنگل زدایی و تخریب زیستگاه‌ها را به وجود آورده و اختلال جدی را در اکوسیستم طبیعی از جمله فرسایش خاک، آلودگی آب و تولید مواد غذایی بی‌کیفیت رقم زده است.


دادستان شهرستان پردیس از تخریب ۵۳ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در بستر رودخانه جاجرود در آینده نزدیک خبر داد. حیدر فتاحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در پردیس، در حاشیه اجرای حکم تخریب ویلاهای بستر رودخانه جاجرود اظهار کرد:‌ در اجرای تبصره ۴ ماده ۲ قانون نحوه توزیع عادلانه آب، بر اساس دستور مقام قضایی نسبت به تخریب و قلع و قمع املاکی که به صورت غیرمجاز در بستر رودخانه ساخته شده بود، اقدام شد.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ تولید زباله، یکی از بزرگترین خطرات بشر برای محیط زیست است. ایرانی ها روزانه بیش از ۵۰ میلیون کیلوگرم زباله تولید می کنند. چیزی حدود ۶۵۰ گرم سهم هر کدام از ماست. استاندارد جهانی کمتر از ۴۵۰ گرم برای هر فرد است. بعنی در بهترین حالت هر ایرانی، روزانه ۲۰۰ گرم بیش از استاندارد فعلی زمین، زباله تولید می کند. اما چه کنیم که زباله کمنری تولید کنیم؟ گروهی از فعالان زیست محیطی در سایتی، تلاش کرده اند به این سوال پاسخ دهند.


به گزارش خبرگزاری مهر، مجید فدایی سرپرست اداره کل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست و رییس ستاد برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست با بیان این مطلب اظهار داشت: این نمایشگاه که یکی از مهمترین رویداد زیست محیطی کشور در نیمه دوم سال جاری است ، به مدت ۴ روز و از تاریخ دوم تا پنجم اسفند ماه برگزار می‌شود و در آن شرکت های داخلی و خارجی جدیدترین وآخرین پیشرفتها و دستاوردها و تکنولوژی های خود در زمینه محیط زیست و صنایع مرتبط در بخش های تولیدی و خدماتی را ارایه می کنند.


معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست با بیان اینکه تصمیم های نابخردانه و طمع جویی های روزافزون نامحدود انسان تعادل و توازن طبیعت را به هم زده اظهار داشت: تغییر رفتار اقشار مختلف جامعه به ویژه مدیران ارشد و تصمیم سازان کشور به شدت احساس می شود.


گوگل ظاهرا قصد دارد دل را به دریا بزند و گام به آب‌های ناشناخته بگذارد تا با صیدغیرقانونی آبزیان مقابله کند. به گزارش سرویس محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر همین اساس شرکت گوگل در گزارش جدیدی از ابزار جدید خود پرده برداشت. این ابزار جدید در استرالیا و با هدف ردیابی صید غیرقانونی در آبهای این منطقه و کمک به حفاظت از حیات آبی ارزشمندِ آن، به کار گرفته می‌شود. این ابزار جدید گوگل که هنوز نامی روی آن گذاشته نشده با کمک داده‌های ماهواره‌های می‌تواند به صورت زنده هزاران قایق و کشتی را ردیابی کرده و عاملان صید غیرمجاز را شناسایی کند.


دسته: خبرنامه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code