خبرنامه جمعیت داوطلبان سبز‎ (شماره ۶۱)

خبرنامه الکترونیکی جمعیت داوطلبان سبز‎
شماره ۶۱- تاریخ : شنبه ۱۳۹۴/۱/۲۲‎

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره این خبرنامه به پست الکترونیکی  info@greenvolunteers.ir  ارسال فرمایید.


***  از گوشه و کنار زیستکره  ***

شاید کمتر کسی از باغ گیاهشناسی ملی ایران به عنوان بهشت شهر تهران نام ببرد، بزرگترین باغ گیاهشناسی منطقه خاورمیانه با وسعت ۱۴۵ هکتار که به دلایل مختلفی از جمله نداشتن بازدید عمومی در سال‌های گذشته برای کمتر کسی به ویژه شهروندان تهرانی که تشنه پناه بردن به طبیعت برای گریز از آلودگی هوا و شلوغی شهر هستند، شناخته شده است. باغی که بیش از سه هزارگونه گیاهی زیبایی‌ کم نظیر به آن داده و شاید در کمتر جایی بتوان فضای سبزی با این تنوع گونه ها یافت که در تمام فصول سال زیبایی های منحصر به فردی دارد.


معاون سازمان حفاظت محیط زیست از دوستداران و علاقه‌مندان به طبیعت و میهمانان نوروزی درخواست کرد، هنگام مراجعه به تفرجگاه‌ها و استفاده از مواهب الهی از تخریب طبیعت و محیط زیست جلوگیری کنند.

دیدگاه

خواندن این خبرها بسیار کسل کننده است. یک سازمان دولتی متولی حفاظت از تخریب کنندگان درخواست می کند که به طبیعت رحم کنند. به آن ها توصیه می کند که زباله نریزند از مردم خواهش می کند… کسل کننده و بی تاثیر! گویا مردمان زباله ریز درخت برِ آلوده کننده گوش به زنگ حرف های این متولیان ناصح بودند. اگر در متن خبر دقت کنید به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان محیط زیست اشاره شده است که تخریب محیط زیست را جرم تلقی کرده اند. موضوع واضح است اگر امری حالت مجرمانه دارد باید برایش مجازات و تنبیه تعیین کرد. توصیه و خواهش و تمنا چه اندازه کاربرد دارد؟ آموزش عمومی و ارتقا فرهنگ حفاظت موضوعی اساسی است که به طور جدی باید به آن پرداخت اما برخورد قاطع با مجرمان محیط زیستی از مجرمان کوچکی که در جنگل آتش برپا می کنند و زباله رها می کنند تا مجرمان بزرگی که جنگل های شفارود و گلستان و صدها جنگل و مرتع دیگر را نابود می کنند، امری است مهم و غیرقابل چشم پوشی. کدام عرصه اجتماعی است که بدون وضع قوانین جدی برای مقابله با مجرمان و قانون گریزان و اجرای جدی و سخت گیرانه این قوانین به سامان شده باشد. ترافیک شهری مثل تهران آیا با توصیه و خواهش و تمنا قابل کنترل است. کسانی که در پاسخ خواهند گفت باید فرهنگ سازی کرد بیایند و از فردا تمام جرایم رانندگی را حذف کنندو شروع به توصیه و فرهنگ سازی کنند! حفاظت از طبیعت موضوعی نیست که به سادگی به دست آموزش و فرهنگ سازی سپرده شود. آموزش و فرهنگ سازی باید در کنار برخورد جدی با مجرمان باشد.
شاید متولیان سازمان محیط زیست باز هم به نداشتن نیروی انسانی و فلان اشاره کنند و شاید مثل خیلی از موارد دیگرتوپ را به زمین این و آن بیاندازند -مثلا از سازمان های غیردولتی بخواهند که بیایید و نقش پلیس محیط زیست را ایفا کنید!- واقعیت این است که سازمان محیط زیست باید به طور جدی با قوای مقننه و قضاییه وارد تعامل شود و در وضع قوانین واقعی و موثر و اجرای جدی این قوانین با این قوا در ارتباط مستمر باشد. شاید دوستان سازمان محیط زیست فراموش می کنند که نقش نهادهای حکومتی وضع قوانین و نظارت بر اجرای درست آن هاست. لطفا دست از این رفتارهای بی تاثیر و باری به هر جهت بردارید. حفاظت از محیط زیست نیاز به اقدام های جدی و گاه بسیار سخت گیرانه دارد.

ابوالفضل وطن پرست
۴ فروردین ۹۴


نامه سرگشاده ۱۱۸ استاد دانشگاه و محقق مراکز پژوهشی به رئیس جمهور درخصوص مشکلات محیط‌زیستی کشور. به نوشته دکتر حسین آخانی این نامه به تایید ۲۳ انجمن علمی علوم کشاورزی و منابع طبیعی نیز رسیده است.


وضعیت منابع آب ۷استان کشور بحرانی است. وزارت نیرو با هشدار نسبت به کمبود آب در استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان و یزد رسما اعلام کرد که هیچ استانی از نظر منابع آبی وضعیت مناسبی ندارد.
طبق آماری که براساس شاخص پایش منابع آب طی مهرماه تا اسفندماه سال۹۳ تدوین شده و نسخه‌ای از آن در خبر آنلاین منتشر شده، وزارت نیرو، استان‌های کشور را به ۶ دسته مرطوب، نرمال، قابل تحمل، دارای تنش آبی، دارای تنش شدید آبی و کمبود آب طبقه‌بندی کرده است. براساس این طبقه‌بندی ۷ استان در رده مناطق با کمبود آب و ۱۳ استان اصفهان، ایلام، تهران، البرز، خوزستان، زنجان، قزوین، قم، کرمانشاه، گلستان، لرستان، مرکزی و همدان در رده مناطق با تنش آبی شدید قرار دارد.


اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران مخالفت صریح خود را درباره قطع درختان پارک ملی سرخه‌حصار برای احداث اتوبان شهید شوشتری در شرق تهران اعلام کرد. دیروز اسناد علامتگذاری بیش از ۶۰۰ درخت در پارک ملی سرخه‌حصار به دست فرهیختگان رسید. علت علامتگذاری این درختان آن بود که در مسیر موردنظر شهرداری تهران برای احداث اتوبان کمربندی شهید شوشتری قرار گرفته‌اند و براساس این طرح «معارض» شناخته شده بودند. از طرفی پیمانکار با محصور کردن عرصه مورد نظر، اقدام به برپایی کارگاه کرده بود و به نظر می‌رسید که درختان علامتگذاری شده به‌زودی قطع خواهند شد. با این حال، هادی حیدرزاده مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران قطع درختان این عرصه را غیرقانونی می‌داند و می‌گوید: «اگر حتی یک درخت برای این پروژه قطع شود، ما شکایت خواهیم کرد.»


دسته: خبرنامه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code