خبرنامه جمعیت داوطلبان سبز‎ (شماره ۵۵)

خبرنامه الکترونیکی جمعیت داوطلبان سبز‎

شماره ۵۵ –  تاریخ : آدینه ۱۳۹۳/۱۰/۱۲

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره این خبرنامه به پست الکترونیکی  info@greenvolunteers.ir  ارسال فرمایید.


***  از جمعیت داوطلبان سبز  ***

دولت تدبیر، امید ما را مخراش!
نامه‌ی سرگشاده‌ی جمعیتِ داوطلبانِ سبز به رییس جمهور درباره‌ی جزیره‌ی آشوراده ‎

جناب آقای دکتر روحانی، رییس محترم جمهوری اسلامی ایران
شاید موضوع یک جزیره با تعدادی پرنده‌ی آواره در کنج دریاچه‌ای که سفره‌های نفت خوابیده در بسترش بیشتر ارزش چانه‌زنی با دیگران را دارد، موضوع چندان مهمی به نظر نیاید. ولی ای کاش با همان جدیتی که در نشست سال پیش سازمان ملل درباره‌ی محیط‌ زیست با اهل جهان سخن گفتید، رو سوی ما کنید و بگویید نه! برای من، به عنوان رییس جمهور سرزمین ایران، حفاظت از یک جزیره که مامن کمیاب‌ترین گونه‌های پرندگان و از مراکز تعادل اکولوژیک شمال ایران است، به اندازه پایین آوردن نرخ تورم و تامین معیشت مردم اهمیت دارد.


بیانیه‌ی جمعی از سازمان‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی در اعتراض به اجرای طرح گردشگری در جزیره‌ی آشوراده ‎

تفاهم‌نامه‌ای که میان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای تبدیل عرصه‌ی مفید جزیره‌ی آشوراده به گردشگری امضا شد معنایی جز تغییر کاربری این جزیره ندارد. ما سازمان‌های مردم‌نهادِ فعال در حوزه‌ی محیط‌زیست، در کنار شماری از انجمن‌های دیگر، خواهانِ لغو تفاهم‌نامه‌ی یادشده هستیم ؛ چرا که:…


***  از گوشه و کنار زیستکره  ***

کیخا

نگرانی مردم و NGOها درباره آشوراده بجاست ‎

معاون محیط زیست کاهش جمعیت حیات وحش در کشور را نگران‌کننده دانست و گفت: برای مثال آمار حیات وحش در خراسان رضوی از ۳۶۰۰ گونه به ۶۰۰ گونه کاهش یافته است. کیخا در ادامه با اشاره به اینکه تحلیل مسایل مربوط به آشوراده باید در یک چارچوب منطقی پذیرفته شود، افزود: نگرانی مردم و NGOها کاملا بجاست و بر اساس قانون حفظ محیط زیست وظیفه عموم است. معاون طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اینکه طرح واگذاری و ساخت و ساز در آشوراده نتیجه مطالعات کارشناسانه است، گفت: سازمان محیط زیست باید با تمام ابزارهایی که در اختیار دارد از آسیب رسیدن به محیط زیست جلوگیری کند. وی با تاکید بر اینکه براساس قانون حفظ محیط زیست یک وظیفه عمومی است، ادامه داد: باید به این نکته اشاره کنم که سازمان حفاظت از محیط زیست متولی حفاظت از منابع زیست‌محیطی است و باید به صلاحیت این سازمان احترام گذاشته شود.

دیدگاه

معاون محترم سازمان محیط زیست در این گفت و گو نگرانی مردم و سازمان های مردم نهاد را بجا دانسته اما در ادامه گفته است که انجام این طرح با در نظر گرفتن کلیه ملاحظات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بوده است. و در ادامه یادآوری کرده است که سازمان حفاظت از محیط زیست متولی حفاظت از منابع زیست‌محیطی است و باید به صلاحیت این سازمان احترام گذاشته شود.
پرسش: جناب دکتر کیخا؛ سپاسگزار خواهیم شد بفرمایید مشخصا چطور می شود به صلاحیت سازمان محیط زیست به عنوان متولی حفاظت از منابع زیست محیطی اخترام گذاشت. چناچه مقدرواست همچون دلیلتان برای واگذاری آشوراده که خیلی کلی فرموده اید با در نظر گرفتن ملاخظات بوده است در پاسخ به این پرسش اندکی دقیق تر و با ذکر چند مثال روشنگر موضوع را توضیح دهید.
پرسش واره: دقیقا چه کسانی باید به این صلاحیت سازمان احترام بگذارند. احیانا خود سازمان به عنوان متولی که کاری برای حفظ احترام خودش نباید انجام دهد؟ سازمان های دولتی دیگر چطور؟ اگر فقط منظورتان مردم کوچه خیابان هستند که خوب مردم همواره در حال احترام گذاشتن به همه متولیان دولتی در همه حوزه ها هستند!
درخواست: همچنان درخواست داریم تمام مستندات بررسی های انجام شده در باره آشوراده به طور کامل منتشر و در دسترس همه صاحب نظران قرار گیرد.

ابوالفضل وطن پرست
ششم دی ماه ۱۳۹۳


ایران رسماً در وضعیت «بحــران شــدید آب» قرار گرفت

ایران رسماً در وضعیت «بحــران شــدید آب» قرار گرفت ‎

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، براساس آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران، حجم کل ریزشهای جوی از مهر ماه ۱۳۹۱ لغایت پایان شهریور ماه ۱۳۹۲ (سال آبی ۱۳۹۱-۹۲) به میزان ۲۳۸٫۶ میلیمتر بود که در مقایسه با میانگین دوره بلندمدت ۲٫۱ درصد کاهش و در مقایسه با سال آبیگذشته ۱۷ درصد افزایش نشان میدهد. بررســی تحــولات منــابع آب در کشــور نشــان مــی دهــد کــه تحــت تــاثیر کــاهش بارنــدگی نســبت بــه رونــد بلندمــدت، مدیریت ناکارآمـد منـابع آب و همچنـین بهـره بـرداری بـی رویـه از منابع آب، کـاهش منـابع آب زیرزمینـی تشـدید شـده اسـت؛ به طوریکه براساس شـاخص جهـانی سـازمان ملـل کـه میـزان درصــد برداشــت از منــابع آب تجدیدپــذیر هــر کشــور را بــه عنوان شاخص اندازه گیری بحران آب معرفـی مـی کنـد، شـاخص مزبور در سال ٢٠١١ برای کشور ایران ٧٢.٣ درصـد بـوده اسـت کــه حــاکی از قــرار گــرفتن ایــران در وضــعیت «بحــران شــدید آب» مــی باشــد..


جنگل‌زدایی به اندازه آلودگی‌ کربنی زیانبار است ‎

بررسی‌های جدید حاکی از آن است که تخریب جنگل‌های استوایی شرایط تغییرات جهانی را فراهم می‌سازد که می‌تواند به اندازه آلودگی‌های کربنی پرهزینه و زیانبار باشد. به گزارش سرویس محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کارشناسان در برخورد و مواجهه با تغییرات جوی اغلب تمرکز خود را روی تاثیرات منفی انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌گذارند در حالی که بررسی‌های جدید نشان می‌دهد، جنگل زدایی در نواحی استوایی نیز خود عامل تغییرات جوی جهانی است و همچون آلودگی کربن به زمین و ساکنان آن خسارت وارد می‌کند و هزینه‌بار است.


همایش ملی تخصصی علوم و مهندسی محیط زیست ایران ‎

به گزارش زیست بوم، موسسه علمی کاوشگر علم با همکاری ادارات دولتی و مراکز علمی – دانشگاهی استان اردبیل در نظر دارد اولین همایش ملی تخصصی علوم و مهندسی محیط زیست ایران را در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه ۹۴ برگزار نماید.همایش ملی تخصصی علوم و مهندسی محیط زیست ایران مجید خیاط نژاد دبیر این همایش با بیان این موضوع افزود: همایش در محورهای برنامه ریزی ومحیط زیست، حفاظت ومحیط زیست، مدیریت ومحیط زیست، حمایت ومحیط زیست، ارزیابی ومحیط زیست، انرژی ومحیط زیست، کشاورزی ومحیط زیست، آلودگی ها ومحیط زیست، نانو ومحیط زیست، پساب ومحیط زیست، پسماند ومحیط زیست، تنوع زیستی ومحیط زیست، دریاها ومحیط زیست، تالاب ها ومحیط زیست، حقوق ومحیط زیست، مدیریت محیط زیست، اسلام ومحیط زیست، فرهنگ ومحیط زیست، سنجش ازدور ومحیط زیست، آموزش ومحیط زیست، فناوری های نوین ومحیط زیست، سایر ایده های نوین در جنبه حمایت و حفاظت ومدیریت محیط زیست برگزار می شود.


اندونزی؛ بیمه سلامت در مقابل جمع آوری زباله

به گزارش یورونیوز، پزشک جوانی در اندونزی، برنامه ای به نام بیمه سلامت در مقابل جمع آوری زباله را برای افراد کم درآمد، راه اندازی کرده است. پرسنل این بیمه سلامت که در استان جاوای اندونزی راه اندازی شده ، برای توضیح چگونگی عملکرد این بیمه، به درب خانه های مردم می روند و از آنها می خواهند که در این برنامه ثبت نام کنند.


ریشه پنهان آلودگی تهران

ریشه پنهان آلودگی تهران ‎

دنیای اقتصاد: کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران همزمان با اوج‌گیری دوباره «آلودگی هوا»، تحقیقاتی پیرامون «ریشه‌ پنهان» این عارضه خطرناک شهری انجام داده است که نشان می‌دهد: فارغ از نقش آلاینده‌های ثابت و متحرک –کارخانه‌ها و خودروها – که همواره مورد توجه کارشناسان بوده‌ است، سرچشمه آلودگی هوای پایتخت را یک عامل مغفول‌مانده تشکیل می‌دهد. این عامل، «روند تخریب و تبدیل باغات به ساختمان‌ها» است که طی دست‌کم یک دهه گذشته، امکان تلطیف و تصفیه هوا را گرفته و تهران را به شهری با ظرفیت زیستی غیرقابل‌ تحمل تبدیل کرده است.


*** یادآوری برنامه های جمعیت داوطلبان سبز ***

معرفی، نمایش، بحث و گفتگوی آزاد پیرامون مفهوم اکوسینما (سینمای محیطزیستی) ‎

معرفی، نمایش، بحث و گفتگوی آزاد پیرامون مفهوم اکوسینما (سینمای محیطزیستی) با بررسی فیلمهای مطرح ژانرهای مختلف آن و نقد و بررسی مفاهیم هنری، فلسفی، اخلاقی، روانکاوی، جامعهشناختی، مردمشناسی و فرهنگی سینمای سبز.
محل برگزاری: سرای محلهی اراج
آدرس: میدان نوبنیاد- انتهای خیابان شهید لنگری- نبش جنوب غربی میدان ارتش
* شرکت برای عموم آزاد است.


کتاب‌خوانی

نام کتاب: انگشتر حضرت سلیمان، نگاهی نو به رفتار حیوانات
نوشته کنراد لورنتس/ ترجمه‌ی هوشنگ دولت آبادی/ نشر ماهی
نویسنده در پیش‌گفتار با نقل قولی و اشاره‌‌ای ضمنی به شکی ملایم به سراغ داستان سخن گفتن سلیمان نبی با حیوانات می‌رود و می‌گوید: “قبول می‌کنم که حضرت سلیمان واقعا می‌توانسته حتی بدون کمک انگشتری سحرآمیزش با جانوران حرف بزند و برای این کار دلیل قانع کننده‌ای دارم چون خودم هم بدون نیاز به سحر و جادو با جانوران صحبت می‌کنم و حتی باید بگویم وقتی پای ارتباط با حیوانات در میان است، استفاده از انگشتر جادویی را دور از انصاف می‌دانم چون حیوان‌ها یعنی “هم خلقتی‌های” ما بدون نیاز به نیروی جادو، داستان‌های دل انگیز و واقعی درباره‌ی خودشان و طبیعت می‌گویند زیرا واقعیت طبیعت بسیار زیباتر از سروده‌های شاعران بزرگ ماست و حیوانات یگانه ساحران واقعی‌ای هستند که جهان به خود دیده است” کتاب با پیش گفتاری زیبا آغاز می‌شود. کتابی خواندنی به قلم کنراد لورنتس برنده‌ی جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال ۱۹۷۳ با ترجمه هوشنگ دولت آبادی. نام کتاب با اشاره به همین مقدمه، انگشتر حضرت سلیمان است و عنوان فرعی آن نگاهی نو به رفتار حیوانات است…


دسته: خبرنامه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code