خبرنامه جمعیت داوطلبان سبز‎ (شماره ۵۴)

خبرنامه الکترونیکی جمعیت داوطلبان سبز‎

شماره ۵۴ –  تاریخ : آدینه ۱۳۹۳/۹/۲۸‎

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره این خبرنامه به پست الکترونیکی  info@greenvolunteers.ir  ارسال فرمایید.


***  از جمعیت داوطلبان سبز  ***

فراخوان: دعوت به همکاری داوطلبان در گروه اکوسینما ‎

جمعیت داوطلبان سبز از علاقه مندان به همکاری در گروه اکوسینما (سینمای زیست محیطی) دعوت می کند مشخصات خود را به آدرس info@greenvolunteers.ir ایمیل فرمایند. گروه اکوسینما پس از تصمیم هیات مدیره جمعیت داوطلبان سبز در تابستان ۱۳۹۳ تشکیل و اقدام به برنامه ریزی و برگزاری سری نشست های اکوسینما شامل: معرفی، نمایش، بحث و گفتگوی آزاد پیرامون مفهوم اکوسینما (سینمای زیست محیطی) با بررسی فیلم های مطرح ژانر و نقد و بررسی برخی مفاهیم هنری، فلسفی، اخلاقی، روانکاوی، جامعه شناختی، مردم شناسی و فرهنگی سینمای سبز، کرده و…


***  از گوشه و کنار زیستکره  ***

واگذاری جزیره آشوراده به گردشگری/ سازمان محیط زیست باخت

مشاور رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه این سازمان تمام تلاش خود را برای جلوگیری از واگذاری جزیره آشوراده کرد، گفت: در نهایت محیط زیست به گردشگری باخت و زور مسئولان محیط زیست به دولت نرسید. دکتر اسماعیل کهرم در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: به هیچ عنوان صنعت گردشگری با حفاظت محیط زیست جور در نمی آید. وی با بیان اینکه آشوراده دروازه پناهگاه حیات وحش میانکاله است، اظهار داشت: میانکاله اولین سایتی است که با حضور دانشمندان تراز اول جهان حدود ۵۰ سال پیش عضو کنوانسیون رامسر شد و از نظر حفاظتی پناهگاه حیات وحش، درجه حفاظتی بالاتری نسبت به منطقه حفاظت شده دارد.


چشم حریص دولت ها به آشوراده

جزیره میانکاله و آشوراده با مجموعه زارهای ساحلی، اراضی باتلاقی و مناطق از شن های گز، جنگل جنگلی با پوشش درختچه سازیل و… انارستان، و بیشه زارهای تمشک و و پیکره آبی وسیع که زیستگاه صدها هزار به عنوان ۱۳۴۸ پرنده مهاجر است در مرداد ماه منطقه حفاظت شده و سپس چهار سال بعد با یک درجه ارتقا به پناهگاه حیات وحش در اختیار یی که سازمان محیط زیست قرار گرفت. منطقه های گذشته و در جریان تجاوزات در سراسر دهه ها به ایران همواره به عنوان یکی از مناطق روس ها تصرف استراتژیک خزر بلافاصله توسط روس ۴۵ های زیادی دیده بود سرانجام شده و آسیب سال پیش در اختیار سازمان محیط زیست قرار گرفت. این منطقه بعدها توسط یونسکو و دبیرخانه کنوانسیون رامسر در سوییس نیز به المللی عنوان ذخیره گاه زیسکره و تالاب بین به جهانیان معرفی شد. اما سازمان محیط وقت نتوانست مدیریت علمی و زیست هیچ مشارکتی درستی در منطقه اجرایی کند و هیچگاه از ظرفیت مردم محلی و بومی منطقه سازمان ۱۳۷۹ استفاده نشد…


چرا بحران محیط‌ زیست در ایران آتش زیر خاکستر است؟

بحران محیط‌زیست در ایران آتش زیر خاکستری است که قریب به یقین می‌توان آن‌ را در زمره‌ی مهم‌ترین بحران‌های ملی در دهه‌های آینده به حساب آورد. واکنش‌هایی که در آذربایجان به مصوبه‌ی مجلس درخصوص رسیدگی به وضعیت دریاچه بروز کرد، اگرچه نشان داد که بحران‌های زیست‌محیطی می‌توانند زمینه‌ساز بحران‌های سیاسی نیز باشند، اما ابداً نسبتی با واقعیت اندازه‌ی بحران زیست‌محیطی در ایران ندارند. خشک شدن تالاب‌ها، تخریب جنگل‌ها، رتبه‌ی اول جهان در فرسایش خاک با سالانه دو میلیارد فرسایش و اختصاص دادن ۷/۷ درصد از کل فرسایش خاک جهان به خود[۱] که چهار برابر میزان فرسایش در جهان است[۲]، بحران کم‌آبی، خشکسالی‌های متعدد و تحمیل هزینه‌ی آن بر دولت و نظام اقتصادی، بحران آلودگی هوای شهرهای بزرگ و پی‌آمدهای اجتماعی و اقتصادی آن، بحران از میان رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری و تهدید ذخیره‌ی ژنتیک کشور، و ورود سالیانه ۱۲۲ هزار و ۳۵۰ تن آلودگی نفتی به دریای خزر و تهدید حیات این اکوسیستم و بحرانی شدن وضعیت ماهیان خاویار دریای خزر، که روی هم تنها جزئی از مصائب زیست‌محیطی این سرزمین است، جایی برای تردید در بحرانی خواندن وضعیت زیست‌محیطی کشور باقی نمی‌گذارد. علوم انسانی و اجتماعی می‌توانند هم از چرایی بروز این بحران بپرسند و هم درباره‌ی بی‌توجهی به آن کنکاش کنند.


فرسایش؛ تازیانه‌ برخاک

فرسایش خاک عبارت است از فرسودگی و از بین رفتگی مداوم خاک سطح زمین توسط آب یا باد. هیچ پدیده خاکی در مقیاس جهانی مخرب‌تر از فرسایش ناشی از باد و آب نیست. از روزگاران ماقبل تاریخ، بشر زخم تازیانه‌ فرسایش خاک را بر پیکر خود به همراه داشته و از پیامدهای آن یعنی سوء تغذیه و گرسنگی رنج می‌برد.
فرسایش قبل از آن که زمین مورد بهره‌برداری انسان قرار گیرد هم اتفاق می‌افتاده (فرسایش طبیعی) ولی از وقتی که انسان در آن به کشت و زرع، دامداری و غیره مشغول شده، باعث فرسایش بیش از حد (فرسایش سریع و شدید) خاک شده است.


کوهستان

تأکید فائو بر نقش کوهستان در توسعه پایدار ایران

نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) در ایران بر ضرورت وجود سیاستگذاری‌ها و چارچوب‌های حقوقی لازم برای حفاظت از کوهستان‌های کشور تأکید کرد. به گزارش ایرنا، سرچ ناکوزی با بیان اینکه بیش از نیمی از مساحت ایران را مناطق کوهستانی و بیابانی تشکیل می‌دهد، افزود: کوهستان‌ها نه‌تنها منبع اصلی آب و مقاومت در مناطق خشک هستند بلکه درخصوص ایران، میزبان تنوع زیستی گسترده و مامن گونه‌های گیاهی منحصربه‌فرد کوهستانی نیز به شمار می‌روند.


بیش از ۳۰ درصد صنایع آلاینده کشور در اصفهان استقرار دارد

مدیرکل محیط زیست اصفهان اعلام کرد: بیش از ۳۰ درصد از صنایع آلاینده کشور در استان اصفهان مستقر شده و این مسئله یکی از مهمترین چالشهای زیست محیطی این منطقه است. به گزارش ایرنا « حمید ظهرابی» سه شنبه طی سخنانی در نشست بررسی مشکلات زیست محیطی شهرستان مبارکه افزود: از مجموع ۳ هزار و ۲۰۰ صنعت آلاینده موجود در لیست سازمان حفاظت محیط زیست کشور ، ۹۴۸ واحد در استان اصفهان مستقر است .


دسته: خبرنامه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code