خبرنامه جمعیت داوطلبان سبز‎ (شماره ۵۱)

خبرنامه الکترونیکی جمعیت داوطلبان سبز‎

شماره ۵۱ –  پنج شنبه ۱۳۹۳/۸/۱۵‎

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره این خبرنامه به پست الکترونیکی  info@greenvolunteers.ir  ارسال فرمایید.


***  از گوشه و کنار زیستکره  ***

گزارش تازه سازمان ملل می‌گوید دولت‌ها می‌توانند با هزینه‌های قابل‌پرداخت تغییرات آب و هوایی را متوفف کنند، اما برای اینکه خطرات آسیب‌های بازگشت‌ناپذیر را مهار کنند، باید خروجی گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۱۰۰ به صفر برسانند. به گزارش رویترز این گزارش ترکیبی ۴۰ صفحه‌ای که چکیده‌ای از ۵۰۰۰ صفحه کارهای منتشرشده دانشمندان از سپتامبر ۲۰۱۳ تاکنون است می‌گوید گرمایش جهانی در حال حاضر باعث میزان بیشتر امواج گرمای شدید، ‌ریزش سیل‌آسای باران، اسیدی شدن اقیانوس‌ها و بالا آمدن سطح آب دریا شده است.

دیدگاه

آیا آینده به ما ربطی دارد؟
خبر زیر در باره پنجمین گزارش ارزیابی هیات بین دولتی تغییرات اقلیمی (IPCC) است. هیاتی که نتایج پژوهش ها و گزارش های علمی در خصوص تغییرات علمی را جمع بندی و در اختیار سیاستگذاران قرار می دهد. این گزارش شماره پنج به شکلی تقریبا قاطع بر انسان ساز بودن موضوع گرم شدن زمین تاکید می کند. ( اصل خلاصه گزارش چهل صفحه ای را اینجا ببینید http://www.ipcc.ch/pdf/assessment-report/ar5/syr/SYR_AR5_SPM.pdf ) جمله ای که در خبر زیر از دبیر کل سازمان ملل نقل شده به این مضمون که “علم سخن خود را گفته است. هیچ ابهامی در پیام آن وجود ندارد. رهبران باید عمل کنند. زمان به نفع ما عمل نمی‌کند” طعنه ای است بر مقاومت بخش عمده ای از کارگزاران سرمایه جهانی که بر نظریه تغییرات طبیعی اقلیمی به عنوان عامل گرمایش پافشاری می کنند. انان به شکلی غیر عالمانه گزارش های پیشین این هیات را که بر احتمال بالای ۹۰ درصد انسان ساز بودن گرمایش تاکید می کرد، دلیلی بر مدعای خود فرض می کردند و نقش تولید گازهای گلخانه ای را تنها یک احتمال وانمود می کردند. بررسی دقیق تر این گزارش و نقدها و گمانه زنی های له و علیه آن نیاز به نوشتاری فنی و دقیق دارد که از توان و دانش من خارج است. اما انچه همواره در داستان های اینچنینی توجه مرا جلب می کند جملات جدی و شوخی گسترده است که موقع شنیده شدن این خبرها گفته می شود. اگر خبر را به دقت بخوانید بر این موضوع تاکید شده است که اگر تا سال ۲۱۰۰ تولید گازهای گلخانه ای مهار نشود..چه و چه و چه…. منظورم دقیقا این عدد است. اولین واکنش مخاطبان عام این خبر این است که: اوه! کو تا ۲۱۰۰ ؟ و تازه به ما چه ربطی دارد، تا آن زمان ما هفت کفن پوسانده ایم. بدبختی خودمان کم است باید به بدبختی ادم های هشتاد سال دیگر و قرن بعدی هم فکر کنیم! خوب! وقتی مردم کوچه و خیابان این طور فکر می کنند چرا باید انتظار داشته باشیم که سیاستگذاران و از ان مهم تر سرمایه دارن کلان و حتی خرد، منافع اقتصادی و سیاسی امروز خود را فدای اتفااقات هشتاد سال دیگر کنند؟ پاسخ های کلیشه ای راه حل نخواهد بود. واقعا چگونه می توان امیدوار بود که بشر به مثابه گونه ای خردمند و محاسبه گر، به زندگی انسان هایی در صد سال دیگر عمیقا فکر کند؟

ابوالفضل وطن‌پرست
۱۳ آبان ۹۳


به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل ، رومپی گفت :بر سر کاهش دست کم ۴۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰ که بلند پروازانه ترین و از نظر هزینه کاراترین و منصفانه ترین راه حل در جهان است . بر سر سیاستگذاری انرژی جوی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۳۰ توافق شده است . ‘ این توافق پس از مذاکرات دشواری که حدود هشت ساعت طول کشید و طی آن روسای کشور و دولت ۲۸ عضو اتحادیه بر سر رسیدن به بهترین توافق به چانه زنی پرداختند حاصل شده است.


خط مشی بان کی مون برای رشد اقتصاد کم کربن کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، جمع آوری نقدینگی ها و بازار سرمایه، قیمت گذاری کربن، افزایش انعطاف پذیری و به کارگیری ائتلاف های جدید، ۵ خط مشی بان کی مون به منظور رشد اقتصاد کم کربن در اجلاس اخیر تغییرات آب و هوا در نیویورک بود.


کشتی های صید ترال که تمامی کف دریا را مورد تخریب قرار می دهند زیستگاه و بستر زندگی سایر ماهی ها را از بین می برند و برای سایر صیادان منطقه نیز به جز ضرر ارمغان دیگری به همراه نمی آورند و به طور حتم این اتفاق ناشی از همین اقدام است. به گزارش جنوب نیوز، با مرگ هزاران قطعه ماهی و تجمع اجساد آنها در اطراف بندر زرآباد در جنوب سیستان و بلوچستان و انتشار بوی تعفن در فضای این منطقه بسیاری از صیادان کنارک خواستار بررسی علت این حادثه شدند. تلف شدن هزاران قطعه ماهی در اطراف اسکله صیادی بندر زرآباد از توابع شهرستان کنارک موجب اعتراض بسیاری از صیادان منطقه به فعالیت کشتی های صید ترال یا کف روب شد.


ساعت، ۷صبح را نشان می‌دهد اما گرما و رطوبت هوا کلافه‌کننده است. چند کاکایی و حواصیل در خط ساحلی جایی که آب دریا آرام گرفته و جلوتر نمی‌آید بر زمین نشسته‌اند. با کمی فاصله ۴۰کارگر که اغلب آنان را دانش‌آموزان نوجوان تشکیل می‌دهند همراه با زنان و دختران مشغول کاشت نهال‌های «حرا» در ساحل دریای خلیج‌فارس در قشم هستند تا طرح ملی توسعه پایدار جنگل با مشارکت جوامع بومی در سواحل خلیج‌فارس و در حاشیه رویشگاه‌های «مانگرو» (جنگل‌های ساحلی) به اجرا درآید.


شهرداری تهران طی ۱۲سال گذشته به‌منظور ساماندهی هیئت‌های عزاداری مناطق ۲۲گانه شهر تهران نمایشگاه ویژه‌ای با عنوان نمایشگاه فرهنگی عطر سیب برگزار و طی آن اقلام مصرفی مورد نیاز هیئت‌ها را تأمین می‌کند. در این نمایشگاه بعضی سازمان‌ها و گروه‌های دولتی و غیردولتی هم با هدف ارائه برنامه‌های آموزشی و فرهنگی مرتبط با محرم حضورمؤثری دارند. این اقدام شهرداری با استقبال فعالان محیط‌زیست مواجه شده و ۵ سال است که فعالان محیط‌زیست با حضور در نمایشگاه عطر سیب برای ارتقای آگاهی زیست‌محیطی عزاداران تلاش می‌کنند.


در روزهایی که فضای شهر و دیارمان بیش از همیشه، بوی آزادگی و پایداری در برابر بیداد و ظلم و جهل و پیمان‌شکنی می‌دهد و با نام نامی حسین (ع) عطرانگیز شده است؛ گاه رفتارهایی، مناظری و سخنانی را می‌بینیم و می‌شنویم که آشکارا ناسازه‌ای نابخشودنی با نیت خیر برپاکنندگان یاد و خاطره‌ی آزادمردان و زنانی دارد که بیش از ۱۳۳۰ سال پیش با خون و اشک خویش در کربلا، کوشیدند تا کیفیت ممتاز زندگی منادیان عدالت‌خواه و ظلم‌ستیز را در جهان تضمین کنند؛ کیفیت زندگی‌ای که امروزه ممکن است تحت تأثیر چند خطای بارز محیط زیستی در آیین‌های بزرگداشت آن حماسه‌‌آفرینان بزرگ صدر اسلام، از عیارش به شدت کاسته شود …


دسته: خبرنامه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code