خبرنامه جمعیت داوطلبان سبز‎ (شماره ۵۰)

خبرنامه الکترونیکی جمعیت داوطلبان سبز‎

شماره ۵۰ – پنج شنبه ۱۳۹۳/۸/۱

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره این خبرنامه به پست الکترونیکی  info@greenvolunteers.ir  ارسال فرمایید.


***  از گوشه و کنار زیستکره  ***

۷۴گونه جانوری ایران در لیست قرمز

۷۴گونه جانوری ایران در لیست قرمز ‎

بنا به اعلام اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت ۷۴گونه از رده‌های جانوری ایران در لیست قرمز این اتحادیه قرار دارد. مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام این خبر به ایسنا گفته است: در حال حاضر تخریب و تکه تکه شدن زیستگاه‌های اصلی جانوران و شکار و صید بی‌رویه آنها و خشکسالی‌های متوالی در کشور ازجمله عوامل اصلی تهدید حیات‌وحش به شمار می‌روند و اگرچه بسیاری ازگونه‌های در معرض خطر تحت حمایت هستند، متأسفانه ابزار و امکانات کافی برای حفاظت از آنها وجود ندارد. به طوری که برای حفاظت از نمونه‌های برجسته‌ای مانند یوزپلنگ یا گورخر ایرانی و گونه‌هایی با اهمیت کمتر نظیر خزندگان و دوزیستان سازمان محیط‌زیست با کمبود امکانات مواجه است.


توسعه مرگبار در کرمان ‎‎

در کرمان خشکسالی به سراغ شترها هم آمده، نفر به نفر از پا در می‌آیند و درختان پسته که نماد مقاومت در برابر کم آبی هستند خشک شده‌اند. تنها طبیعت نیست که تلفات می‌دهد، بحران خشکسالی و مدیریت بد مصرف آب گریبان ساکنان استان کرمان را هم گرفته است. بارزترین نشانه اش در شیون و فریادهای «یا حسین» کشاورزانی است که هنگام پلمپ چاه غیر مجازشان سر می‌دهند.


فعالیت ۳۱۰۰ واحد صنعتی آلوده در کشور ‎

مدیر کل دفتر پایش سازمان حفاظت محیط زیست از فعالیت بیش از ۳۱۰۰ صنت آلاینده در کشور خبر داد. شینا انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار«محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تشریح کرد: ۳۱۷۰ صنعت‌الاینده در سراسر کشور فعالیت می‌کنند که مستندات آن برای شمول عوارض آلایندگی کامل است.


حال ماهی‌های خزر خوب نیست

سال پیش بود که بسیاری از رسانه‌ها از مرگ انبوهی از ماهی‌های کفال در دریای خزر گفتند و خبر مخابره و عکس منتشر کردند اما کسی پیگیر قضیه نشد. مسئولان شیلات و سازمان دامپزشکی در ابتدای ماجرا علت مرگ دسته جمعی ماهی‌ها را نمی‌دانستند اما بعد از مدتی و تحت فشار رسانه‌ای علت مرگ را ویروسی نامشخص اعلام کردند که بعد این نظریه توسط کارشناسان حوزه شیلات رد شد و بعضی از آنها آلوده‌ بودن آب دریای خزر را علت مرگ دسته جمعی ماهی‌های کفال دانستند.


داروها متهم جدید نابودی حیات‌وحش ‎

ورود داروهای افسردگی به طبیعت سبب کاهش اشتهای سارها و همچنین ورود داروهای ضدبارداری به آب‌ها سبب کاهش جمعیت ماهی‌ها در دریاچه‌ها می‌شود. به گزارش سرویس محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، داروهایی که توسط فاضلاب انسانی و حیوانی وارد محیط زیست می‌شوند می‌توانند تاثیرات مخرب پنهانی بر حیات وحش بگذارند. کارشناسان محیط زیست هشدار می‌دهند نرخ استفاده جهانی از داروهایی که به منظور بهبود فعالیت بیولوژیکی در سطح پایین ساخته شده‌اند، رو به افزایش است اما تاکنون درباره اثرات مخرب آنها بر محیط زیست اطلاعات زیادی در دست نیست. مطالعات روی تاثیر آلودگی دارویی بر حیات وحش به ندرت انجام شده اما نتایج مطالعه جدیدی که اخیرا دراین‌باره منتشر شده نشان می‌دهد ورود داروهای افسردگی به حیات وحش سبب کاهش اشتهای سارها و ورود داروهای ضدبارداری به آب سبب نابودی جمعیت ماهی‌ها در دریاچه‌ها می‌شود.


کشت پاییزه با الگوی کشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه آغاز شد

کشت پاییزه با الگوی کشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه آغاز شد

به گزارش ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، محمد شریفی مقدم گفت: فرایند اجرای عملیات مزرعه­ ای در روستای قلعه مراغوش تسوج از توابع شهرستان شبستر در استان آذربایجان شرقی و با حضور جمعی از کشاورزان داوطلب و کارشناسان محلی آموزش دیده، آغاز شد. وی افزود: شخم زنی حفاظتی، ضدعفونی بذور پیش از کاشت، استفاده از بذور اصلاح شده با نیاز آبی کم و خاک ورزی پس از کاشت از جمله فنونی است که کشاورزان داوطلب طرح، در مرحله کاشت با نظارت فنی کارشناسان آموزش دیده شرکت های مجری اجرا می کنند.


تصاویر زیبا و کم نظیر از حیات وحش مازندران ‎

گروه «چکاد» جمعی از فعالان جوان محیط زیست مازندران هستند که علاوه بر فعالیت های کوهنوردی توانسته اند از سال ۱۳۸۸ در ارتفاعات شهرستان ساری به عنوان تیمی فعال در اکثر ماه های سال بخصوص در فصل گاوبانگی در ایجاد امنیت منطقه همکاری خوبی را با محیط بانان داشته باشند. اعضای این گروه به نامهای کمیل قاسم پور، حامد تیزرویان، کاوه آتنی، جابر سبک روح و محمد بزرگزاده تاکنون علاوه بر همکاری در زمینه حفاظت از مناطق جنگلی و کوهستانی شهرستان ساری موفق شده اند تصاویر و فیلمهای زیبا و منحصر بفردی را از تنوع زیستی و رفتار طبیعی گونه های ارزشمند جانوری این مناطق به خصوص خرس قهوه ای، مرال و شوکا را به ثبت برسانند.

دسته: خبرنامه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code