خبرنامه جمعیت داوطلبان سبز‎ (شماره ۴۷)

خبرنامه الکترونیکی جمعیت داوطلبان سبز‎

شماره ۴۷ –  تاریخ: پنج شنبه ۱۳۹۳/۵/۳۰‎

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره این خبرنامه به پست الکترونیکی  info@greenvolunteers.ir  ارسال فرمایید.


***  از گوشه و کنار زیستکره  ***

دوازدهم اوت، روز جهانی فیل‌هاست و این روز به منظور افزایش حفاظت و نگهداری از بزرگترین پستاندار خشکی‌زی و در معرض خطر انقراض، تعیین شده است. به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌روز جهانی فیل‌ها در سال ۲۰۱۲ میلادی از سوی یک فیلمساز کانادایی و طرفدار فیل‌ها به اسم «پاتریشیا سیمز» و بنیاد «رهاسازی فیل‌ها در تایلند» نامگذاری شده است. اکنون پس از گذشت حدود دو سال، بیش از ۶۵ سازمان مرتبط با حیات وحش در سراسر جهان از این رویداد حمایت می‌کنند که این نشان‌دهنده افزایش نگرانی‌ها و آگاهی‌ نسبت به وضعیت نامساعد فیل‌های آفریقایی و آسیایی است.


چشمه‌ پرآب و شگفت‌انگیز کانی‌بل (چشمه بل) که به‌عنوان یک اثر ارزشمند در فهرست آثار ملی هم ثبت‌ شده، با آبگیری سد داریان در دریاچه‌ سد غرق خواهد شد و تولید طبیعی سالانه ۱۵۰میلیون مترمکعب آب آشامیدنی درجه یک از دست خواهد رفت. اینک اما خوشبختانه به جایی رسیده‌ایم که وزیر نیرو، استاندار کردستان، مدیران کل محیط‌زیست کردستان و کرمانشاه و نمایندگان ۲ استان در مجلس، همنوا با مدافعان غیردولتی محیط‌زیست و میراث فرهنگی، خواستار نجات این شناسنامه طبیعی- فرهنگی منطقه هستند. حتی شرکت کارفرمای سد هم ظاهرا متقاعد شده که باید چشمه را نجات داد که البته این شرکت به شیوه‌ سازه‌ای و هزینه‌بر، قصد این کار را دارد.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران از توقف عملیات احداث جاده دسترسی مردم بهشهر به دریا که با عبور از میان تالاب بین المللی میانکاله موجب دو تکه شدن آن می شد، خبر داد . به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست ،مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران با اعلام خبر توقف عملیات احداث جاده دسترسی مردم بهشهر به دریا که با عبور از میان تالاب بین المللی میانکاله موجب دو تکه شدن آن می شد، گفت: این موفقیت زیست محیطی با پیگیری و مقاومت سمن ها، مردم محلی و بومی، سازمان حفاظت محیط زیست و برخی دوستداران محیط زیست و رایزنی های صورت گرفته با نمایندگان مجلس، فرماندار بهشهر، استاندار و معاونین وی و مسئولان دستگاه های ذی ربط و نهایتاً از طریق تعامل مجموعه های مختلف با یکدیگر به دست آمد.


۱۲ آگوست روزیست که همه موضوعات زیست‌محیطی به کناری می‌رود و بحث دریای خزر داغ می‌شود؛ بزرگترین دریاچه دنیا که وسعتش موجب شده آن را دریا بنامند و برای خودش روز جهانی داشته باشد؛ خزری که همیشه راه‌ حل مسائل زیست‌محیطی است. گاهی می‌خواهند کم‌آبی جاهای دیگر را با انتقال آب‌های آن برطرف کنند، گاهی هم به دنبال محلی برای محو فاضلاب‌ها می‌گردند اما تقویم و مناسبت‌های درج‌شده هم در این روز یادآوری می‌کنند که خزر سرمایه محیط زیست کشور ما و چهار کشور دیگر است و نمی‌توان به سادگی در رابطه با آن تصمیم‌گیری کرد.


ایران از سالهای دور با مشکل آب مواجه بوده است، موضوعی که مقامات ایران به کرات از آن به عنوان”بحران آب” یاد کرده اند . خبرگزاری رویترز در گزارشی که روز یکشنبه ۲۱مرداد ماه منتشر کرده ، با اشاره به خشک شدن دریاچه ارومیه، وضعیت بحران آب در ایران را بررسی کرده است .این گزارش با اشاره به پیشینه چندین دهه کمبود آب در منطقه خاورمیانه که با نرخ رشد جمعیت بالا، افزایش مصرف آب و مدیریت ضعیف استفاده از منابع آبی مواجه است، مینویسد که در مورد ایران وضعیت بدتر است.


آلودگی ممکن است بزودی بر توانایی دریاهای عمیق در جداسازی جیوه چیره شود. از آغاز انقلاب صنعتی تاکنون میزان جیوه در اقیانوس ها به سه برابر افزایش یافته است. اگرچه پیش از این مدلهای رایانه ای مقادیر جیوه دریایی را برآورد کرده اند، تحلیلهای جدید نخستین اندازه گیری جهانی را ارائه داده اند. این تحلیل یک بخش مهم از تصویر جهانی محیط زیست را در بر گرفته است، که نه تنها مربوط به ردیابی مقدار جیوه در اقیانوسهای جهان است بلکه نشاندهنده آن است که منشأ آن چیست و اینکه در چه اعماقی یافت می شود.

آتش سوزی وسیعی از عصر یکشنبه بخش هایی از قلب پارک ملی گلستان را در برگرفته و اکنون حدود ۴۰ هکتار از جنگل های پارک ملی گلستان در حال سوختن است. به گزارش خبرگزاری مهر، این آتش سوزی بر خلاف دفعات قبل که در حاشیه جاده آسیایی رخ داده بود، این بار در قلب پارک و در محدوده ای به نام دیوار کجی به وقوع پیوسته است. منطقه بروز آتش سوزی در نقاط مرکزی پارک بوده و دسترسی نیروها، خودروها و امکانات اطفای حریق به این بخش از پارک بسیار سخت و با صرف زمان بسیار زیادی همراه است.

زخم آتش سوزی گسترده در پارک ملی گلستان هنوز تازه است که از میانکاله خبر می‌رسد صد هکتار از عرصه‌های این منطقه طعمه حریق شده است. این در حالی است که فعالان محیط زیست معتقدند مسوولان دولتی تنها هنگامی که بحث واگذاری میانکاله به گلستان مطرح می‌شود واکنش نشان می‌دهند اما برای حفاظت از این منطقه هیچ برنامه ای ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه زنجان، قاسم سبزعلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اقدامات مهمی در راستای ساماندهی و برنامه‎ریزی‎های زیربنایی در کشور صورت گرفته است که باید نگاه ویژه‎ای به بسترسازی مناسب در منابع‌طبیعی داشته باشیم، چرا که حدود ۱۳۵ میلیون هکتار از اراضی ما، ملی هستند. همچنین بیش از ۸۰ میلیون هکتار مراتع وجود دارد که حفاظت از این مراتع وظیفه تک‌تک ما است.


هم‌پیمانی دولت‌ها برای کاهش جنگل‌زدایی

دولتمردان ۱۳ کشور حاشیه جنگل‌های بارانی متعهد شدند تا سال ۲۰۲۰ میلادی به میزان ۸۰ درصد از فرسایش جنگل‌ها و جنگل‌زدایی بکاهند. به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دولتمردان ۱۳ کشور جهان با انتشار بیانیه‌ای موسوم به بیانیه «ریوبرانکو» بر کاهش ۸۰ درصدی جنگل‌زدایی در کشورهای متبوع خود تا سال ۲۰۲۰ میلادی متعهد شدند. این پیمان در خلال یک گردهم‌آیی بلندپایه در «ریوبرانکو»ی برزیل منعقد شد و تحت اجرای برنامه کار گروه ویژه اقلیم و جنگل‌های دولت‌ها (GCF) درآمد. این برنامه طرحی است که با هدف ایجاد راهکارهای اقتصادی به منظور حفظ جنگل‌ها اجرا می‌شود. اعضای GCF متشکل از ۲۲ ایالت و استان در کشورهای برزیل، اندونزی، مکزیک، ‌نیجریه، پرو اسپانیا و ایالات متحده هستند. در این بین ۱۹ عضو حاشیه استوایی GCF‌ حدود یک چهارم از کل جنگل‌های استوایی و حاره‌ای جهان را در اختیار دارند. GCF همچنین ابراز امیدواری کرد که سایر اعضای آن نیز طی هفته‌های آینده این معاهده را امضا کنند.


درختان اینگونه زندگی ما را نجات می دهند

زیست بوم/نفیسه پناهی*: آیا چیزی لذت بخش تر از این وجود دارد که در یک روز بهاری در سایه درخت نشسته و با دوستان خود در پیک نیک به سر برده و به خنده مشغول هستید؟ همینطور در مورد شکوه و زیبایی منظر یک خیابان مملو از درختان برگریز پاییزی چطور؟ درخت تنوع زیستی را پرورش داده و شکوه و آرامشی را فراهم می کند که به زنجیره زندگی مربوط است و بالاتر از همه اینها می تواند زندگی ما را نجات دهد.


پرونده حوادث جاده ای حیات وحش هر روز قطورتر می شود/ تصادف ۳ راس گراز با کامیون

به گزارش خبرنگار مهر، در حادثه ای که امروز چهارشنبه در محور خرم آباد به الشتر رخ داد یک دستگاه کامیون در برخورد با سه راس گراز موجب تلف شدن این حیوانات شد تا برگ دیگری به پرونده تصادفات جاده ای حیات وحش افزوده شود. این در حالیست که پیش از این نیز در همین محور یک قلاده پلنگ در تصادف با یک دستگاه خودروی پژو پارس تلف شد تا شمار تلفات جاده ای در محورهای نزدیک به مناطق حفاظت شده و زیستگاههای حیات وحش استان هر روز بیشتر شود.


دسته: خبرنامه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code