خبرنامه جمعیت داوطلبان سبز‎ (شماره ۴۴)

خبرنامه الکترونیکی جمعیت داوطلبان سبز‎

شماره ۴۴ –  تاریخ: آدینه ۱۳۹۳/۴/۶‎

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره این خبرنامه به پست الکترونیکی  info@greenvolunteers.ir  ارسال فرمایید.


***  از گوشه و کنار زیستکره  ***

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، بان‌کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در مناسبت روز جهانی بیابان‌زایی پیامی منتشر کرده است که در آن آمده است: فرسایش زمین‌های حاصلخیز به گونه‌ای فزاینده در سرزمین‌های خشک جهان مشهود است، در عین حال ۸۰ درصد این پدیده در سایر مناطق کره زمین رخ می‌دهد. وی گفت: تغییرات اقلیمی به شکلی مستقیم بر تولیدات کشاورزان اثرگذار است. در بسیاری از مناطق، منابع آب شیرین در حال کاهش است، نواحی مستعد برای تولید غذا در حال تغییر مکان بوده و محصولات کشاورزی کم‌تر تولید می‌شود


بر اساس فرجه زمانی اعلام شده از سوی کنوانسیون بین المللی مقابله با بیابانزایی (UNCCD) و زمانبندی پیشبینی شده، مقرر است برنامه ملی مقابله با بیابان زایی کشور بازنگری و پس از تکمیل، به کنوانسیون مقابله با بیابان زایی سازمان ملل متحد ارسال شود. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل ازمرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ابراهیم باباییان کارشناس علمی ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: از آخرین فعالیتهای صورت گرفته در زمینه بیابانزدایی، فعال کردن مجدد کارگروه ملی بیابان-زدایی است که متشکل از اعضای حقوقی و حقیقی و کارشناسان دستگاههای مختلف بوده که دبیرخانه آن در سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور مستقر است.


بروز رسانی فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) حاکی از بحرانی بودن وضعیت گونه‌های در معرض انقراض بیش از تصور گذشته کارشناسان حیات وحش است. به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیاهه قرمز IUCN امسال پنجاهمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد. این سیاهه اکنون ۷۳ هزار و ۶۸۶ گونه را دربرمی‌گیرد که از این بین ۲۲ هزار و ۱۰۳ گونه را خطر جدی انقراض تهدید می‌کند. سیاهه قرمز IUCN طی ۵۰ سال اخیر منتهی به بسیاری از فعالیت‌های حفاظتی شده در حالی که در صورت فقدان این فهرست بدون شک فعالیت‌های مفید اندک و محدودی صورت می‌گرفت.


در حالی تعدادی از نمایندگان مجلس خواستار مقابله با آلایندگی صنایع فولاد در شهرستان مبارکه شده‌اند که مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگترین فولادساز کشور تاکید کرده که آلایندگی این شرکت تحت کنترل سازمان حفاظت محیط زیست قرار داشته و در حد استاندارد است. به گزارش ایسنا، شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سالهای اخیر متهم شده که به دلیل آلایندگی بالا مشکلات زیادی را برای آب و هوا و همچنین کشاورزی منطقه به وجود آورده است. این اتهامات در سال جاری تشدید هم شده به طوری که برخی از نمایندگان مجلس با جمع‌آوری امضا خواستار اعزام کارگروهی به شهرستان مبارکه جهت بررسی مشکلات به وجود آمده شده‌اند.در همین زمینه نماینده مردم مبارکه در مجلس اوایل خرداد ماه امسال با اشاره به اینکه شرکت فولاد مبارکه به عنوان یک آلاینده ملی شناخته می‌شود، عنوان کرده که کشاورزی مردم در شهرستان مبارکه متاثر از آلودگی‌های محیطی که در سطح منطقه پدید آمده‌، از بین رفته و بخش عمده‌ای از بخش کشاورزی به ویژه باغات میوه در پی سال‌های گذشته به علت آلودگی هوا ناشی از صنایع فولاد موجود در شهرستان از بین رفته است.


در حال حاضر یک میلیون هکتار از جنگل‌های بلوط زاگرس آلوده است و در معرض خشکیدگی قرار دارند. زمستان سال گذشته ۱۸ میلیون اصله درخت در این جنگل برای قطع شدن نشانه‌گذاری شد، اما در فصل بهار خیلی از این درختان برگ دادند. آیا تنها راهکار برای نجات این جنگل‌ها قطع درختان است؟ رئیس جامعه جنگلبانی می‌‌گوید قطع کردن ۱۸ میلیون اصله درخت دردی از این جنگل‌ها دوا نمی‌کند و باید نقشه‌های پهنه‌بندی برای تشخیص میزان خشکسالی درختان تهیه کرد. دکتر هادی کیادلیری به مهر گفته است تاکنون چنین اقدامی انجام نشده است و قطع کردن درختان بلوط نیز به هیچ عنوان جایز نیست.


رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در بازدید از دریاچه خلیج‌فارس گفت: هزینه نگهداری دریاچه چیتگر منطقی نیست. محمد حقانی در این بازدید گفت: به نظر می‌رسد مشکلات زیست‌محیطی دریاچه چیتگر از جمله بوی بد آب و پشه‌هایی که مردم این منطقه را آزار می‌دهند، با حضور پیمانکار نظافت این دریاچه تعدیل شده و جای تشکر از شهرداری برای احداث این دریاچه دارد، ولی باید مشکلات فضای پیرامونی آن رفع شود. وی درباره مشکلات فضای حاشیه این دریاچه گفت: تبخیر سالانه دریاچه چیتگر ۲ میلیون مترمکعب آب است در حالی که هنوز شرکت عمران شهرداری، دریاچه را به بخش بهره‌برداری تحویل نداده و جای فعالیت‌های فرهنگی، تفریحی و ورزشی در این دریاچه خالی است.


پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری با خبرنگاران کردستان در سنندج گفت: اصلاحیه جرایم زیست محیطی به مجلس شورای اسلامی ارایه شده و منتظر تصویب است. دکتر معصومه ابتکار با اشاره به اینکه این اصلاحیه تجدید نظری جدی در رابطه با جرایم زیست محیطی است افزود: در این اصلاحیه پنج معیار بحرانی بودن گونه ها، برداشت از گونه ها، تعهدات بین المللی ایران، وضعیت خاص و جمعیتی گونه ها برای سنجش جرایم زیست محیطی معیار قرار گرفته است.


دسته: خبرنامه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code