خبرنامه جمعیت داوطلبان سبز‎ (شماره ۳۸)

خبرنامه الکترونیکی جمعیت داوطلبان سبز‎

شماره ۳۸ –  تاریخ: آدینه ۱۳۹۲/۱۲/۲۳

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره این خبرنامه به پست الکترونیکی  info@greenvolunteers.ir  ارسال فرمایید.


***  از جمعیت داوطلبان سبز  ***

تاریخ برنامه : جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۲
محل برنامه : عرصه جنگلکاری تلو بالا ( لتیان ) واقع در ارتفاعات شمال شرق تهران
تعداد شرکت کنندگان در برنامه : ۱۰۷ نفر


***  از گوشه و کنار زیستکره  ***

محیط زیست > آب- گروه سرزمین- اسدالله افلاکی: مشکلات و معضلات محیط‌زیست بسیار زیاد است اما چرا برای رفع این معضلات اقدامی صورت نمی‌گیرد. این فصل‌الخطاب گفته‌های دکتر محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در نوزدهمین همایش ملی انجمن متخصصان محیط‌زیست ایران بود.


به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، یوسف حجت روز یکشنبه در اولین همایش ملی محیط زیست، صنعت و اقتصاد با بیان این که مصرف آب هر نفر در کشور معادل ۱۵۰۰ مترمکعب است، افزود: سالانه ۸۵ درصد آبی که ازطریق بارندگی به دست می آید، برداشت می شود؛ از طرفی میزان بارش ها در کشور نسبت به سال های گذشته کمتر شده است و میزان قابل توجهی از این مقدار نیز تبخیر می شود.


جایزه بین‌المللی «تو دو» (To Do!) که جایزه‌ای برای طرح‌های مروج «گردشگری مسئولانه با مشارکت جوامع محلی» است به «بوم کلبه ترکمن» در پارک ملی گلستان رسید. به گزارش سبزپرس، «بوم کلبه» یک اکولوژ یا اقامتگاه روستایی در مقیاس کوچک و ظرفیت پایین است. به گونه‌ای که پذیرای مسافران علاقمند به اقامت در محیط بکر طبیعی و روستایی است اما آرامش اجتماعی و زیست محیطی پیرامون خود را بر هم نمی‌زند.


معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از وقوع ۴۶۱۰ مورد شکارغیرمجاز، زنده گیری، آماده به شلیک و شکار طی ۹ ماهه اول امسال خبر داد. به گزارش خبرنگار«محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمدعلی کیخا در همایشی که به مناسبت روز جهانی حیات وحش در سالن اجتماعات سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شده بود، افزود: وقوع این تخلفات در حالی است که امسال کل مجوزهای شکار صادر شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ۳۵۷ مورد بوده است.


محققان استرالیایی با توسعه یک مدل ریاضی، روش کم‌هزینه‌ای را برای نجات گونه‌های نادر گیاهی و جانوری از چنگال شکارچیان غیر مجاز ابداع کرده‌اند. به گزارش ایسنا، تحقیقات صورت گرفته توسط محققان دانشگاه کوئینزلند در مرکز آفریقا نشان می‌دهد، محیط‌بانان اغلب در حال گشت‌زنی در مناطق نزدیک به پایگاه‌ها هستند و حضور آنها تأ‌ثیری در توقف شکارچیان غیرمجاز در مناطق دورتر ایفا نمی‌کند.


 درختان بلوط منطقه زاگرس از سال ۱۳۸۸ با آفتی به نام قارچ بلوط ذغالی روبه رو شده اند. این آفت آنها را خشک و آماده برای تبدیل شدن به ذغال می کند. بیماری قارچ ذغالی بلوط با نام علمی Biscogniaxia mediteranus موجب سیاه شدن و پژمردگی و در نهایت خشکیدگی کامل درختان می شود و زمانی که یک درخت ضعیف می شود کرم های چوبخوار از فرصت استفاده می کنند و از داخل تنه درخت را می خورند که این کار موجب از بین رفتن کامل درخت می شود.


مطابق آمارهای سازمان اوقاف ، واقفین ایرانی با ۷۵۰ نوع نیت، متنوع‌ترین وقف‌ها را در دنیا به خود اختصاص داده‌اند. شاید مرور جالب‌ترین و عجیب‌ترین وقف‌ها که در ایران ثبت شده است هم به اندازه خود این وقف‌ها جالب باشد.


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران از کشف و ضبط حدود ۳۰۰ سمندر لرستانی و لاکپشت در طی هفته گذشته تنها در دو بازار میوه و تره بار استان تهران خبر داد.


همزمان با فرارسیدن سفرهای نوروزی، خاطرات تلخ از تشدید تخریب‌ و آلودگی در محیط‌های جنگلی، دریایی، آتشسوزی و انبوه زباله و ترافیک جاده‌ای،نگرانی‌ها را نیز افزایش می‌دهد.تجربه گردشگری انبوه درتعطیلات نوروزی و نتایج تلخ هرساله از برخی رفتارهای وندالیستی مسافران، نبود آگاهی عمومی نسبت طبیعت تا نبود تسهیلات برای کاهش فشار و تخریب ها به ویژه در روز ۱۳ فروردین ایجاب می کند،از هم اکنون به فکر کاهش هزینه‌ سفر بر پیکر نحیف طبیعت باشیم.


دسته: خبرنامه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code