خبرنامه جمعیت داوطلبان سبز‎ (شماره ۴۱)

خبرنامه الکترونیکی جمعیت داوطلبان سبز‎

شماره ۴۱ –  تاریخ: پنجشنبه ۱۳۹۳/۲/۱۱

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره این خبرنامه به پست الکترونیکی  info@greenvolunteers.ir  ارسال فرمایید.


***  ازجمعیت داوطلبان سبز  ***

جمعیت داوطلبان سبز از علاقه مندان به مشارکت در تهیه خبرنامه جمعیت که هر دوهفته یکبار منتشر میشود، دعوت به همکاری می کند. علاقه مندان میتوانند به روشهای زیر در این فرآیند مشارکت داشته باشند:

۱٫ لینک خبرهای محیط زیستی مورد خود را که منبع انتشار آن معتبر بوده و حاوی مطالب مفید و قابل توجهی درباره محیط زیست ایران یا جهان است، به مسوول خبرنامه پیشنهاد دهید.

۲٫ چنانچه درباره ی یک خبر محیط زیستی که لینک آن در یکی از وب سایت های خبری معتبر موجود است دارای دیدگاه خاصی هستید متن دیدگاه خود را بهمراه لینک خبر مربوطه برای قرار گرفتن در خبرنامه پیشنهاد دهید.

۳٫ چنانچه شخصا خبری را درباره ی یک رخداد محیط زیستی تهیه کرده اید، در صورتیکه متن خبر مورد نظر را در یک وب سایت معتبر درج کرده اید، اصل آن خبر را برای قرار گرفتن در خبرنامه پیشنهاد دهید. بدیهی است که اخبار و دیدگاههای پیشنهادی برای درج در خبرنامه، ابتدا توسط مسوولان خبرنامه مورد بررسی قرار می گیرد و سپس در صورت تایید در خبرنامه درج می گردد.


دو نفر از هواداران جمعیت داوطلبان سبز- آقابان محمدحسین اکبری و حجت الله مجیدی- با هدف تشویق و ترغیب افکار عمومی در انجام رفتارهای هماهنگ با حفاظت از حیات بر روی زمین و گسترش فرهنگ انس با طبیعت و پیشگیری از رفتارهای مخرب طبیعت، یک برنامه ی دوچرخه سواری از شهر بویین زهرا در استان قزوین به مقصد شهر خرمشهر اجرا کردند.


***  از گوشه و کنار زیستکره  ***

کارشناسان سازمان ملل می گویند: برای اینکه افزایش دمای زمین کمتر از دو درجه سانتی گراد باقی بماند، باید انتشار دی اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۵۰، ۴۰ تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کند و برای این کار فقط ۱۵ سال زمان باقی است.


اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در اجلاس «دستاوردهای اتحادیه اروپا علیه قاچاق حیات وحش» که در تاریخ ۱۰ آوریل در بروکسل برگزار شد بر تقویت همکاری‌های بین المللی برای مقابله با جرایم حیات وحش تاکید کرد. به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جرایم حیات وحش شامل شکار قاچاقی، برداشت غیرقانونی محصولات و قطع درختان و همچنین تجارت‌های غیرقانونی فرامرزیِ کالاهای مشتق از منابع بیولوژیک در طبیعت به حد نگران‌کننده‌ای رسیده و سبب شکل‌گیری تجارت‌های تبهکارانه چندملیتی شده و این صنعت را پس از قاچاق مواد مخدر، جعل اسکناس و قاچاق انسان به چهارمین فعالیت بین‌المللی غیرقانونی در جهان تبدیل کرده است. این مسئله پیامدهای بسیار خطرناکی را برای حفاظت از گونه‌های قاچاق شده در پی خواهد داشت.


به نقل از همشهری آنلاین ۲۰۰۰ درخت باغ سیب مهرشهر کرج، شبانه توسط بنیاد مستضعفان به بهانه قطع درختان خشکیده و آسیب دیده قطع شدند، عباس زارع، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج درباره قطع درختان باغ سیب کرج به ایسنا گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین شهرداری و سازمان بنیاد مستضعفان منعقد شده‌، مقرر شده بود این نهاد ۳۵۰ درخت از درختان نیمه خشک و آفت‌زده محدوده خاصی از باغ سیب کرج را برای انجام طرح‌های عمرانی قطع کند ولی این نهاد در تعطیلات نوروز و بدون مجوز قانونی اقدام به قطع بیش از ۲۰۰۰ درخت در قسمت‌های مختلف این باغ کرده است.


روغن پالم ماده ای است که در بسیاری از محصولات موجود در سوپرمارکت ها مورد استفاده قرار گرفته است. روغن پالم مهمترین دلیل پاک تراشی جنگل های اندونزی نیز محسوب می شود.سالانه صدها هزار هکتار از جنگل های طبیعی اندونزی به منظور کشت نخل روغنی نابود می شود. صنعت استحصال روغن پالم طی دو دهه اخیر باعث شده است تا پایداری معیشت ساکنان بومی که برای بقا به جنگل های طبیعی منطقه وابسته هستند در معرض تهدید قرار بگیرد، همچنین بازماندگان اندک ببر سوماترایی، اورانگوتان ها و برخی دیگر از گونه های جانوری منطقه به واسطه تولید انبوه و فزاینده انواع محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی حاوی روغن پالم؛ در معرض نابودی و انقراض قرار گرفته اند. از سوی دیگر تاثیر نابودی کسترده جنگل های اندونزی در تغییرات اقلیمی غیرقابل انکار است. طی ماه های گذشته سازمان صلح سبز جهانی (Greenpeace) کمپینی را برای حمایت از جنگل های استوایی اندونزی و تنوع زیستی منطقه راه اندازی کرد. طی این کمپین، صلح سبز اسامی شرکت هایی که بیشترین میزان مصرف روغن پالم حاصل از پاک تراشی جنگل ها را داشتند منتشر کرد و از آنها خواست تا منابع روغن پالم ناپایدار خود را با منابع پایدار و دوستدار محیط زیست جایگزین کنند. همچنین از هواداران خود و مصرف کنندگان محصولات معرفی شده در سراسر جهان درخواست کرد تا صدای اعتراض خود را به گوش این شرکت ها برسانند و ضمناً اعلام کنند تا زمان جایگزینی روش ها و منابع پایدار از محصولات این شرکت ها استفاده نخواهند کرد. تا کنون شرکت های بزرگی همچون Nestle،Unilever، L’Oreal، Colgate Palmolive به این درخواست پاسخ مثبت داده اند و اخیرا نیز اعلام شد که یکی از بزرگترین مخاطبان این کمپین یعنی Procter& Gamble (تولید کننده محصولات مشهوری نظیر Head& Shoulder، Gillette و Pampers ) هم به درخواست برگزار کنندگان کمپین پاسخ مثبت داده است و متعهد شده تا به جمع مصرف کنندگان روغن پالم دوستدار محیط زیست بپیوندد. اما هنوز شرکت های زیادی (مانند Pepsico) هستند که پاسخی به این درخواست نداده اند و هواداران صلح سبز و مصرف کنندگان در سراسر جهان در تلاش برای متقاعد سازی آنها هستند. برای مطالعه بیشتر و مشارکت در این کمپین می توانید به اینجا مراجعه نمایید.


معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس مصوبه راهکار و برنامه مدون کاهش آلودگی هوا ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف شده است تا در مورد سهم آلودگی هوا در میزان مرگ و میر هموطنان گزارش دهد.


معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست دیروز درجمع خبرنگاران درباره مشکلات دریای عمان و خلیج‌فارس گفت که طی ۴سال اخیر قاچاق سوخت ازجمله مشکلاتی بود که در منطقه خلیج‌فارس و عمان با آن مواجه بودیم که این مسئله در ۲سال اخیر شدت بیشتری گرفت.


سال های سال است که گردشگران رویشگاه های لاله واژگون در اقصی نقاط زاگرس گل را می چینند. این مورد چندان منفی نیست اما موردی که در سه چهار سال اخیر به عنوان تهدیدی برای این رویشگاه ها بوده، فروش این گل ها در مقیاس وسیع است.


منابع خبری در روزهای گذشته از مرگ دو میلیون ماهی در سد فشافویه تهران خبر داده‌اند. به‌درستی از این اتفاق به‌عنوان فاجعه زیست‌محیطی یاد شده است و برخورد شهروندان با این فاجعه نشانگر حساسیت افکار عمومی نسبت به فاجعه پیش آمده است. با این وجود، همچنان گزارش کامل و جامعی در این زمینه ارائه نشده است. گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که دلیل بروز این فاجعه زیست‌محیطی ریختن فاضلاب به سد و رودخانه‌ها بوده است.


استفاده از انرژی‌های خورشیدی و بادی سهم بسزایی در کاهش هزینه‌های زندگی و آلودگی هوا دارد. در پی اعلام محورهای برنامه ۵ سال پیش روی مدیریت شهری تهران برای کنترل بحران آلودگی هوا شهروندان تهرانی در یک نظرسنجی اعلام کردند بهره‌گیری از روش‌های نوین یکی از راه‌های کاهش آلودگی هوای پایتخت محسوب می‌شود و اقدام دولت در این باره می‌تواند اثرگذار باشد. آخرین نظرسنجی از شهروندان تهرانی درباره استفاده از انرژی‌های پاک نشان می‌دهد که هنوز بسیاری از شهروندان در این باره اطلاعی ندارند و از نتایج بهره‌مندی از آن بی‌خبرند. آنان بیش از همه منتظر اقدام جدی دولت در این باره هستند.


دسته: خبرنامه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code