خبرنامه جمعیت داوطلبان سبز‎ (شماره ۴۰)

خبرنامه الکترونیکی جمعیت داوطلبان سبز‎

شماره ۴۰ –  تاریخ: چهارشنبه ۱۳۹۳/۲/۳

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره این خبرنامه به پست الکترونیکی  info@greenvolunteers.ir  ارسال فرمایید.


***  از گوشه و کنار زیستکره  ***

زمین بیمار است بیایید دینمان را ادا کنیم ‎

در کنفرانس سال ۱۹۶۹ یونسکو، یک روز برای بزرگداشت زمین درنظر گرفته شد و اولین جشن بزرگداشت زمین در ۲۱ مارس سال ۱۹۷۰ برگزار شد.این روز مصادف با اولین روز بهار در نیمکره شمالی بود.اعلامیه این روز توسط جان مک کانل نوشته شد و دبیر وقت سازمان ملل آن را امضا کرد.


دوم اردیبهشت ۱۳۹۳، آغازگر چهل و چهارمین سالی است که جهانیان، برای زمین جشن می‌گیرند و ماندگاری‌اش را از دولت‌های متبوعشان طلب می‌کنند؛ اما چر این همه دیر؟! دست‌کم چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون سال از عمر زمین می‌گذرد. کمینه‌ قدمت حضور آدم‌ها روی این سیاره هم به دومیلیون سال بالغ می‌شود. از دوره سکنی‌گزینی و کشف کشاورزی هم بیش از ۱۰ هزار سال گذشته است و دیرینه‌ترین امپراتوری جهان هم قدمتی بیش از ظهور مسیحیت دارد. با وجود این، فقط ۴۴ سال است که جهانیان دریافته‌اند اگر برای نجات زمین کاری نکنیم، نباید به ماندگاری کیفیت حیات در این ظاهراً یگانه سیاره قابل سکونت در کهکشان راه شیری امید بست!


زمین به مرزهای حیات بشری تاخته است تنها به این خاطر که ما با آن عاقلانه برخورد نکرده‌ایم. علی محمدشاعری رئیس ستاد محیط‌زیست شهرداری تهران با اشاره به مصرف بالای ایرانیان از منابع کره‌زمین به همشهری گفت: واقعیت این است که آستانه تحمل زمین در بسیاری از نقاط جهان تمام‌شده است. ما هم‌اکنون در معرض نابودی اقلیم‌های مختلف قرار گرفته‌ایم. خداوند در قرآن کریم از زمین به گهواره و مهد آرامش انسان یاد کرده است.


«زمین پاک» با قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل، روزی جهانی است که ۲۲ آوریل هرسال، توجه به یکی از مهم‌ترین ارکان زندگی انسان‌ها، یعنی زمین را، یادآوری می‌کند. قطعنامه مذکور از کشورهای عضو، نهادهای زیرمجموعه سازمان و سایر «شرکا» درخواست می‌کند تا برای این امر حیاتی تلاش کنند. مخاطب اصلی این درخواست، مردم کره زمین هستند اما به همین میزان، سازمان‌های مردم‌نهاد نیز مخاطب آن قرار گرفته‌اند.


روز جهانی «زمین پاک» هر ساله و از سال ۱۹۷۰ میلادی در تاریخ ۲۲ آوریل برگزار می‌شود اما بیائید امسال به زمین قول دهیم که هر کاری از دستمان برمی‌آید برای نجات آن انجام دهیم. به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سایت اینترنتی «رِوولوشن‌فلیم» در این گزارش به مناسبت روز جهانی زمین، ۱۰ راهکار را که برای نجات این گهواره‌ سبز موثر هستند و می‌توانند عمر آن را بیشتر کنند پیشنهاد کرده است.


دوم اردیبهشت(۲۲ آپریل) روز جهانی “زمین پاک” نامگذاری شده است. اما بهترین نامی که در زمان حال می‌توان به آن نسبت داد، “روز فراموشی” است!. روزی که تمام بشریت آن را فراموش کرده و توجهی به آن نمی‌کنند. بی توجهی به زمین، به سیاره‌ای که حیاتشان وابسته به زنده و سلامت بودن آن است. به عبارتی فراموش کردن زمین زنگ خطری برای فراموش شدن حیات بشری است. امروز درد‌های زمین و انسان مشترک شده‌اند. جنگل‌ها به عنوان شش‌ها و مجاری تنفسی زمین درحال نابودی هستند، آلودگی‌های صنعتی هرروز درحال افزایش بوده و از آن سو نفس مردم نیز در اقصی نقاط جهان به شماره افتاده است. زمین هم از استنشاق سرب و دی‌اکسید کربن بیش ازحد قلبش بد کار می‌کند ودچار سکته‌های مداوم همچون سونامی، سیل، زلزله، فوران آتشفشان‌ها و خشکسالی شده است!


روز زمین ۲۰۱۴ نیز همانند سال‌های گذشته با تمرکز بر چالش‌های بی سابقه زیست محیطی در روزگار ما در سراسر جهان برگزار می‌شود. مشکلاتی چون مهاجرت بی رویه و فزاینده به شهرها و تهدیدهای فزاینده آب و هوایی اکنون کاملا به روشنی نشان داده است که ایجاد جامعه هایی بامحور ارزش های زیست محیطی و اقتصادهای پایدار بیش از هر زمان دیگر ضرورت دارد.


دسته: خبرنامه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code