خبرنامه جمعیت داوطلبان سبز‎ (شماره ۳۹)

خبرنامه الکترونیکی جمعیت داوطلبان سبز‎

شماره ۳۹ –  تاریخ: پنج شنبه ۱۳۹۳/۱/۲۱

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره این خبرنامه به پست الکترونیکی  info@greenvolunteers.ir  ارسال فرمایید.


***  از گوشه و کنار زیستکره  ***

کارشناسان آب و هوای سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود هشدار داده‌اند تغییرات شدید آب و هوا بشر را از نظر تامین غذا، بهداشت، زیر آب رفتن خشکی‌ها و امنیت تهدید می‌کند. به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، این گزارش پس از یک هفته بحث و گفتگوی پر تنش مقامات و کارشناسان سازمان ملل در یوکوهامای ژاپن منتشر شده است. بنا بر این گزارش آثار فعالیت‌های بشر و گرم شدن هوای کره زمین فشار بیش از حدی را بر سیستم‌های طبیعی وارد کرده که زندگی بشر را بشدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.


وزیر نیرو با هشدار نسبت به پایین‌آمدن ارتفاع آب از تراز ایمنی موردنیاز در شمار قابل‌توجهی از سدهای کشور گفت: باید نامه‌ای خدمت رئیس‌جمهور تهیه و اعلام خطر شود. به گزارش همشهری، پایین آمدن ذخیره آبی سدها و قرارگرفتن اکثر استان‌ها در مرز کم آبی شدید، مسئولان وزارت نیرو را نگران کرده ‌است. پیش از این هم ستار محمودی، قائم‌مقام وزیر نیرو با اعلام قرمز شدن وضعیت منابع آبی در ۲۴ استان کشور گفت: در حال حاضر، تنها وضعیت آبی ۷ استان کشور در حالت قرمز قرار ندارد. گزارش‌های رسمی وزارت نیرو نشان می‌دهد هم‌اکنون ۶۰سد کشور ازجمله سدهای لار، وشمگیر، کرخه، استقلال، کمال صالح، زاینده‌رود، گلپایگان و دوستی کمتر از ۳۰درصد حجم خود ذخیره آب دارند..


تهران- ایرنا – تحقیقات اخیر محققان ناسا نشان می دهد که میزان جذب دی اکسید کربن جنگل های آمازون، بیش از مقدار تولید آن است و این امر باعث تعادل کربن در زمین می شود. به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ناسا، درختان هنگام رشد، دی اکسید هوا را جذب می کنند و هنگامی که از بین می روند و در حین فرآیند تجزیه، گازهای گلخانه ای تولید و وارد اتمسفر می کنند.


سبزپرس – گروه قوای سه گانه: انتخابات ریاست جمهوری و تغییر دولت در سال ۹۲ اگرچه امیدهای تازه‌ای را برای تغییر اوضاع کشور به وجود آورد اما وضعیت محیط زیست ایران آنقدر نگران کننده است که هنوز چشمان نگران زیادی را متوجه خود کرده است. افت شدید منابع آب و رقم بالای فرسایش خاک، در کنار از دست رفتن غنای زیستی عرصه‌های طبیعی، شرایطی نایایدار را برای کشور رقم زده است. شرایطی که حاصل نگاه نادرست به توسعه در چند دهه اخیر بوده و امروز با خشک شدن دریاچه ارومیه، خشکیدگی جنگل‌های بلوط زاگرس و خالی شدن منابع سطحی و زیرسطحی آب جلوه می‌کند. تغییر دولت اگرچه نوید تغییر (هر چند کوچک) در این نگاه را داشت اما به نظر می‌رسد آنچه ایران را از سقوط به چاله «مرگ اکولوژیک» نجات می‌دهد، تحولی عظیم در تغییر نگرش مدیران و تصمیم‌گیران، چه در دولت و چه در مجلس است.


یک سال دیگر از عمر این زمین آبی رنگ ما گذشت و نگرانی ها همچنان در حفظ و پاسداری از سلامت خاک زیر پایمان ادامه دارد. هر ساله بودجه های هنگفتی برای جبران مسیر غلط زندگی آدمی در این کره صرف می شود و هر ساله جمعیت بیشتری … متوجه حال و روز این کره می شود. روز ساعت زمین نیز ابتکاری بود که از سیدنی استرالیا به پا خواست تا با ترفندی بتواند نگاه های بیشتری را متوجه حال این بیمار کند. همچنان برای ساعت زمین و مانند سال های پیش انتظار پیوستن شهرهای بسیاری را در جهان و ایران داشتیم. امسال نیز شهرهای بسیاری در ایران پوستر خود را طراحی کردند و این مراسم را به سبک و سیاق خود برگزار کردند. در این بین به نظر می رسد اصفهانی ها گوی سبقت را نه از پایتخت نشین ها بلکه از جهانیان ربوده و با استطاعت از روز ساعت زمین بر غم خشک شدن زاینده رود مرهمی نهادند تا صدایشان را به مسئولین رساندند. که البته برگزاری این روز به همت جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست اصفهان بود.


یک کارشناس محیط زیست می‌گوید: با سیاست‌هایی که در سدسازی وجود داشته حقابه بسیاری از جوامع بومی گرفته‌ شده و آب‌ها به شهرها هدایت شده و در آنجا در حال هدر رفتن است. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ کم‌آبی، هشداری است که از طرف مسئولان داده می‌شود و مردم را دعوت به صرفه‌جویی در مصرف آب می‌کنند. حتی چند روز پیش شهرداری تهران هم نسبت به آن هشدار داد (اینجا). این درحالی است که رشد صدور مجوز ساخت و ساز در تهران همیشه و در آخر هر سال به عنوان یکی از نکات مثبت عملکرد شهرداری محسوب شده است.


زیست بوم: مردم شهر “نودشه” در منطقه هورامان از توابع استان کرمانشاه با شکستن اسلحه شکاری، سوزاندن قفس ها و آزادسازی کبک ها حضور خود در صف حافظان محیط زیست را اثبات کردند. ساعت ۱۷:۳۰ روز شنبە ٩ فروردین ٩٣ مراسمی باشکوه با حضور جمعی از اهالی شهر نودشه جهت اعلام موضع زیست محیطی آغاز شد تا پرچم آشتی با طبیعت و حفاظت از آن همچنان در اهتزاز باشد.


دادگاه لاهه حکم کرد که شکار نهنگ توسط ژاپن در خدمت پژوهش‌های علمی نیست و باید پایان یابد. به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حالی که دولت ژاپن تایید کرده که گوشت نهنگ در این کشور بسیار محبوب و گران است، سازمان‌های زیست‌محیطی بارها علیه ژاپن برای صید بی‌رویه این آبزیان بزرگ‌جثه اعتراض کرده‌اند.


دسته: خبرنامه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code