خبرنامه جمعیت داوطلبان سبز‎ (شماره ۳۷)

خبرنامه الکترونیکی جمعیت داوطلبان سبز‎

شماره ۳۷ –  تاریخ: پنج‌شنبه ۱۳۹۲/۱۲/۸

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره این خبرنامه به پست الکترونیکی  info@greenvolunteers.ir  ارسال فرمایید.


***  از جمعیت داوطلبان سبز  ***

جمعیت داوطلبان سبز از علاقه مندان جهت شرکت در برنامه درختکاری دعوت بعمل می‌آورد:

تاریخ برنامه: جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۲

محل برنامه: عرصه جنگلکاری تلو بالا ( لتیان ) واقع در ارتفاعات شمال شرق تهران


***  از گوشه و کنار زیستکره  ***

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، در این بازی رایانه ای کودکان با مفاهیم زیست محیطی و عوامل تخریب دریاچه پریشان آشنا می شوند. در این بازی کودکان ضمن آشنایی با معضلات زیست محیطی پیش روی دریاچه پریشان در چند مرحله معضلات را از پیش رو برداشته و دریاچه را از خطر نابودی نجات می دهند.


معاون اول رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست گفت: از آنجا که هم در زمینه توسعه نیازمند اقدامات جدی هستیم و هم در کنار آن با چالش‌های جدی محیط زیست مواجهیم، توجه به اقتصاد سبز می‌تواند راه برون رفت از مشکلات پیش روی کشور باشد.


زیست بوم: عرضه بنزین با آلایندگی کمتر و مطابق با استانداردهای روز دنیا وعده‌ای است که مدیران نفتی کشور در ماه‌های اخیر، کم‌وبیش بر آن تاکید کرده‌اند. بعد از درخواست رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از وزارت نفت برای توقف تولید بنزین در پتروشیمی‌ها، موضوع بنزین پاک اهمیت دوچندانی پیدا کرد و به گفته ابتکار، قرار شد که تولید و پخش بنزین پتروشیمی با آلودگی بیش از حد استاندارد متوقف شود. با این حال، عبدالحسین بیات، عضو هیأت‌مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تولید روزانه ۸‌میلیون لیتر بنزین در پتروشیمی‌ها خبر می‌دهد و آلوده بودن بنزین پتروشیمی را رد می‌کند. بیات می‌گوید: «تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی با توجه به شرایط محیط‌زیست و استانداردهای بین‌المللی انجام شده و این بنزین با اکتان٩۵ تحویل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی می‌شود.»


چوپان فداکار لرستانی که سال گذشته با وجود حمله پلنگ به دام‌هایش و داشتن اسلحه از کشتن پلنگ صرفه‌ نظر کرد، در نشستی که برای تقدیر از او در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست برگزار شده بود، گفت: بدون تقدیر سازمان محیط زیست هم هرگز به روی حیات وحش اسلحه نمی کشم. نوروز حیدری ادامه داد: بخاطر تقدیر و حمایت مالی نبود که از کشتن پلنگ صرفه نظر کردم، بلکه همانطور که بارها گفته‌ام زیبایی پلنگ و ارزش زیست محیطی آن برای من آنقدر زیاد است که اگر باز هم به دام‌هایم حمله کند آن را ناشی از طبیعت او می دانم و هرگز به روی این این گونه و هیچ حیات وحش دیگری اسلحه نخواهم کشید.


بحث بر سر واردات و کشت محصولات دستکاری شده ژنتیکی از چند سال قبل در ایران مطرح شده است؛ موضوعی که در متون حقوقی ایران کمتر به آن اشاره شده و قانون در بسیاری موارد، ابعاد مختلف این موضوع را به روشنی تشریح نکرده است.


پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: بر اساس پیشنهاد ارائه شده در شانزدهمین نشست متعاهدین کنوانسیون منع تجارت جهانی گونه های در معرض خطر انقراض (سایتیس)، در سال ۲۰۱۳ به سازمان ملل متحد، این سازمان طی نشست عمومی خود در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۳، روز سوم ماه مارس (۱۲ اسفند) مصادف با تاریخ پذیرش کنوانسیون سایتیس در سال ۱۹۷۳ را به عنوان روز جهانی حیات وحش معرفی کرده است.


گروه‌های طرفدار محیط زیست با هدف فراهم کردن یک زیرساخت امن و محرمانه برای گزارش موارد مربوط به قاچاق حیوانات و قطع درختان، یک پایگاه اینترنتی ثبت و گزارش تخلفات راه‌اندازی کردند. به گزارش ایسنا به نقل از مونگابی، «پیمان عملیات حفاظت از فیل‌ها» که منجر به راه‌اندازی این سایت شد به همگان امکان می‌دهد در هر نقطه‌ای از جهان نسبت به ثبت شکایت و ارسال تصاویر مرتبط با جرائم حیات وحش اقدام کنند. کاربران همچنین این امکان را دارند که گزارش‌های خود را به صورت ناشناس ثبت کنند چرا که امنیت افراد اهمیت بسیار بالایی دارد.

آگاهی بیشتر

نشانی پایگاه اینترنتی مورد اشاره در این خبر این است: https://wildleaks.org
وب سایت خبری مونگابی (http://www.mongabay.com) یکی از مشهورترین سایتهای خبری در زمینه ی علوم محیط زیست و حفاظت از آن است. اهداف این پایگاه خبری و اطلاع رسانی عبارت است از ارتقاء علاقه مندی های عمومی به حیات وحش و زیستگاههای طبیعی همراه با ترویج آگاهی های محیط زیستی.

دسته: خبرنامه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code