خبرنامه‌ جمعیت داوطلبان سبز (شماره ۱۶)

خبرنامه الکترونیکی جمعیت داوطلبان سبز‎

شماره ۱۶   –  تاریخ : پنج شنبه  ۱۳۹۱/۱۲/۱۰

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره این خبرنامه به پست الکترونیکی  info@greenvolunteers.ir  ارسال فرمایید.


***   از گوشه و کنار زیستکره   ***

اعتراض صلح سبز به بی مسوولیتی تامین کنندگان نیروگاه اتمی فوکوشیما

در حالیکه صلیب سرخ جهانی فاجعه اتمی فوکوشیما را “یک بحران انسانی ادامه دار” نامیده و معتقد است مناطق اطراف این نیروکاه برای بازگشت ۱۶۰ هزار نفری که در جریان حادته تخلیه شده اند هیجگاه کاملا مناسب و ایمن نخواهد بود؛ سازمان صلح سبز انگشت اتهام را به سوی سه غول اقتصادی جنرال الکتریک،‏ هیتاچی و توشیبا نشانه گرفته و مدعیست آنها در جریان حادثه مقصر هستند. این سه شرکت در مراحل طراحی، ساخت و بهره برداری راکتورهای اتمی نیروگاه فوکوشیما حضور جدی داشتند و طی دوسال قبل از بروز حادته با موارد متعدد خرابی وحتی سه مورد حادثه ذوب هسته رآکتور مواجه شده اند. علیرغم اینکه بخش عمده تجهیزات راکتورها توسط این شرکت ها تامین شده است اکنون حاضر به پذیرش مسوولیت های خود در قبال عواقب ناشی از این فاجعه و هزینه های ‎۲۵۰‏ میلیارد دلاری آن نیستند. صلح سبز می گوید شرکت های جنرال الکتریک، هیتاچی و توشیبا به عنوان تامین کنندگان نیروگاه اتمی فوکوشیما بعد از حادثه مردم ژاپن را رها کرده اند تا قربانیان به تنهایی بار مشکلات یس ازحادته را به دوش بکشند و در مقابل ۴۳٫۷ میلیارد دلار صرف شده از محل منایع مالی کشور ژاپن مشارکت مالی این شرکت ها برابر صفر بوده است.

به اعتقاد صلح سبز بازنگری قوانین در خصوص مسوولیت‌های قانونی شرکت های درکیر در فرآیندهای طراحی؛ ساخت و تامین تجهیزات و بهره برداری نیروگاه های اتمی نیازمند بازنگری اسثت. چرا که حادثه فوکوشیما یک استثنا نیست و مردمی که در نقاط مختلف دنیا و در مناطق مجاور نیروگاههای اتمی زندگی می کنند همواره با این مخاطره مواجه هستند که در صورت بروز حادثه ای مشابه آنچه که در فوکوشیما رخ داد، این شرکت ‎ها‏ از پذیرش مسوولیت های قانونی خود فرار کنند. صلح سبز با اعبیاض به ناعادلانه بودن شرایط موجود برای تغییر این وضعیت از هواداران خود درخواست حمایت کرده است.

منبع: خبرنامه صلح سبز


حرا را ندادند ژئوپارک لغو شد

در حالى که یکى از پیش شرطهاى شبکه جهانى ژثوپارکها براى بازکشت ژئوپارک قشم، الحاق جنگلهاى حرا به این ژئوپارک تعیین شده و به لحاظ قانونى نیز سازمان حفاظت محیط زیست موظف است وظایف و اختیارات خود را در محدوده جزیره قشم به سازمان منطقه آزاد قشم بسپارد، هنوز هیچ مساعدتى در این خصوص از سوى سازمان حفاظت محیط زیست صورت نگرفته است.


متن کامل لایحه جامع منابع طبیعی منتشر شد – بخش ‎١‏

قانون جامع منابع طبیعی؛ قانونی براى واگذارى اراضی ملی!

لایحه جامع منابع طبیعی بعد از رسیدگی در کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی، روز ‎١١ بهمن ماه منتشر شد. این لایحه تلفیقی از لایحه قانون جامع منابع طبیعی با لایحه جامع خاک و طرح دیگری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که حالا به شکل لایحه جامع منابع طبیعی منتشر می‌شود. اما آنچه نگرانی‌ها نسبت به قانونی شدن واگذاری اراضی ملی را دوچندان می‌کند برخی مواد قانونی موجود در این لایحه است که چنانچه در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد موج دیگری از واگذاری تحت لوای قانون صورت خواهد گرفت.


آخرین سمینار حیات وحش در سال ۱۳۹۱

ششمین سمینار حیات وحش ایران همزمان با آخرین ماه سال جارى برگزار مى‌شود. در این سمینار، دو خانم یژوهشگر ایرانى نتایج مطالعات و پژوهش‌هاى خود را در زمینه  دو گونه کمتر شناخته شده ایران  ارائه خواهند داد.


طراحی جزایر خورشیدى شناور با چرخش ۲۲۰ درجه

یک شرکت سوئیسى قصد دارد با طراحى و ساخت جزایر خورشیدى مصنوعى با قابلیت چرخش ‎۲۲۰ درجه‌ای از حداکثر نور خورشید براى تولید انرژى پاک و تجدیدیذیر استفاده کند.

دسته: خبرنامه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code