خبرنامه‌ جمعیت داوطلبان سبز (شماره ۱۵)

خبرنامه الکترونیکی جمعیت داوطلبان سبز‎
شماره ۱۵ – تاریخ: پنج شنبه ۱۳۹۱/۱۲/۳

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره ی این خبرنامه به پست الکترونیکی  info@greenvolunteers.ir  ارسال فرمایید.


***   از گوشه و کنار زیستکره   ***

گزارش و دیدگاه
مجله اکونومیست از بروز نشانه‌هایی مثبت از نزدیک شدن زمان استفاده عملی از سلول‌های سوخت هیدروژنی خبر داده است :
http://econ.st/XSRJLD
در ابتدا بگویم که «سلول سوختی» چیست. سلول سوختی یک وسیله تبدیل انرژی سوخت به الکتریسته است که بسیار مشابه باتری کار می‌کند. فرق اساسی آن با باتری این است که بر خلاف باتری، در سلول‌های سوختی موادی که از واکنش‌ آن‌ها تولید الکتریسته می‌شوند همیشه به داخل سلول جریان دارند و بعد از واکنش از آن خارج می‌شوند و این طور نیست که مثل باتری یک محیط بسته باشد. مهمترین رده سلول‌های سوختی، سلول‌های سوختی هستند که با سوخت هیدروژن ( به علاوه اکسیژن) کار می‌کنند و خروجی آن‌ها نیز آب است.
البته توجه داشته باشید که سوخت هیدروژن به طور طبیعی در طبیعت موجود نیست و می‌باید آن را به واسطه مصرف انرژی از منابع آن (مثل آب) استخراج کرد. به عبارت دیگر هیدروژن برای ما منبع انرژی نیست بلکه حامل انرژی است.  با این حال بر فرض که با استفاده از منبع انرژی پاک تولید هیدروژن کرده باشیم، سوخت هیدروژنی در مقام تئوری بهترین سوخت محسوب می‌شود زیرا که خروجی آن تنها آب است، آلودگی زیست محیطی تولید نمی‌کند، به منابع دیگر زمین فشار نمی‌آورد و در سلول‌های سوختی حتی تولید آلودگی صوتی هم نمی‌کند (مثل باتری).
البته در مقام عمل داستان به این سادگی‌ها نیست. ذخیره هیدروژن و استفاده از آن در خانه و ماشین چالش‌های زیادی دارد. ذخیره میزان کافی از هیدروژن در یک وسیله مثل ماشین با چالش‌های زیادی روبروست. همچنین سلول‌های سوخت هیدروژن هم مسائل خاص خودشان را دارند مثلا بعضی از انواع آن احتیاج به گرمای بسیار بالا (چند صد درجه) دارند و بعض دیگر از کاتالیست‌هایی استفاده می‌کنند که مسائل خاص خودشان را دارند.
رده‌‌ای از سلول‌های سوخت هیدروژن هستند به نام PEMFC یا سلول‌های سوختی غشاء پلیمری که در دماهای پایین کار می‌کنند و همچنین هیدرژن خالص استفاده می‌کنند و کارآیی بالایی ( حدود ۸۰ درصد) هم دارند و از این سلول‌های سوختی به عنوان آینده فناوری‌‌های سوخت نام برده می‌شود (سوخت را با انرژی اشتباه نگیرید).
این سلول‌های سوختی حداقل از سال ۲۰۰۳ در کانون سرمایه‌گذاری‌های کلان پژوهشی بوده‌اند. اما فاصله پژوهش با محصولات واقعی که توی خیابان راه بروند همیشه زیاد بوده است. حالا نشانه‌هایی پیدا شده که شرکت‌های بزرگ اتومبیل در حالت ائتلاف‌های پژوهشی بر روی ماشین‌ها واقعی با استفاده از این سوخت هستند. این نشانه خوبی است زیرا نشان می‌دهد که مسئله به دنیای بازار محصولات نزدیک شده است. فورد، دایملر و نیسان گفته‌اند که تا سال ۲۰۱۷ یک نمونه ماشین با افتاده از سلول سوختی هیدروژن بیرون خواهند داد.

شهریار عیوض‌زاده
۲۸ بهمن ۱۳۹۱


مدیر کانون سبزفارس خبر داد:
عبور خط لوله نفت سروستان از پارک ملی بمو آغاز شد
 

سبزپرس- گروه محیط زیست طبیعی: عملیات عبور خط لوله نفت سروستان که مهر ماه سال جاری تا پشت مرز پارک ملی بمو رسیده و متوقف شده بود حالا بعد از گذشت ۴ ماه ،‌ نهایتا وارد پارک ملی بمو شد.


بارندگی تأثیری بر آب دریاچه ارومیه نداشت

نکویی‌فرد از مصوب شدن پروژه ملی بانک ژن آبزیان کشور خبر داد و تأکید کرد: موجود آبزی آرتمیا در این پروژه تعریف شده است و دارای پروژه‌های مخصوص خود و اعتبار خاص است.

با مصوب شدن پروژه ملی بانک ژن آبزیان کشور، انتظار می‌رود که آرتمیا و جلبک‌های موجود در دریاچه ارومیه از خشکیدگی نجات پیدا کند .
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در گفتگو با ایانا با اعلام این مطلب گفت: با وجود افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در منطقه، هنوز سطح آب دریاچه ارومیه به اندازه‌ای که باید، بالا نیامده است.


اسماعیل کهرم: خشونت علیه حیوانات رامتوقف کنیم/این دولت بدترین دولت در زمینه محیط زیست است

سال ۹۱ سال خوبی برای گونه‌های کمیاب جانوران ایران نبوده است. تنها در اواخر شهریور و اوایل مهرماه کشتار چهار خرس و دو پلنگ در ایران گزارش شده است. اینها بخش کوچکی از خشونت علیه حیوانات در ایران است که مهم‌ترین آنها شاید کشتار خرسی به همراه دو توله‌اش در منطقه ونک شهرستان سمیرم است. در گفت‌وگو با اسماعیل کهرم، بوم‌شناس و فعال محیط زیست در ایران این موضوع بررسی شد.


سمینار: بررسی آلودگی هوای شهرتهران

کمیته توسعه پایدار و محیط زیست جامعه مهندسان مشاور ایران و شاخه مدیران جوانسمینار« بررسی آلودگی هوای شهر تهران» برگزار می کند. در این نشست که روز سه شنبه  ۸  اسفندماه از ساعت ۱۶ الی ۱۹ در مرکز همایش های جامعه برگزار می شود؛ سخنرانان زیر به بررسی موضوع آلودگی هوای تهران خواهند پرداخت.


دسته: خبرنامه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code