گزارش گلگشت زیست محیطی

مکان: شمیرانات، بخش رودبار قصران، روستای گرمابدر
هدف: برگزاری نخستین گردهمایی سال در طبیعت، آشنایی با مکانیزم و روش کار مدارس طبیعت، پیاده روی بهاری، برگزاری نخستین نشست هیات مدیره جمعیت در سال ۱۳۹۷
زمان: شنبه ۲۵ فروردین ماه ۱۳۹۷
تعداد داوطلبان: ۲۷ نفر
شروع برنامه: ۷:۳۰ صبح حرکت از میدان نوبنیاد، ۹ صبح در مقصد (مدرسه طبیعت داربانان آتی)
پایان برنامه : ساعت ۱۴
دمای هوا: بین ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتیگراد
مسئول برنامه: آرش ایوانی کرمانشاهی، فرشته آذرنوید

تهیه کننده گزارش: علی‌رضا سلطانی


 

شبنه ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۷ صبح زمان حرکت گروه می‌باشد. هوا نیمه ابری، دما حدود ۱۵ درجه سانتیگراد و خورشید در پس پرده ابرها است.

 با توجه به تعطیلی عید مبعث، تعطیلات دو روزه آخر هفته و نیز تعطیلات تازه پایان یافته عید نوروز جاده خلوت و رانندگی آسان است. به خاطر بارندگی‌های اخیر طراوت و لطافت گیاهان پر شکوفه و کوهستان پرگیاه اطراف جاده چند برابر شده و فرصت کم نظیری برای تماشای مناظر بهاری فراهم گردیده است. بخشی از راه یادآور جاده معروف چالوس است. مسیر باریک و پر پیچ، صخره‌های مماس بر چشم، بوته‌ها و درخچه‌های خرامی‌ده به جاده، رودخانه خوش‌نوا، چتر شاخسار به هم تنیده چناران دو سوی مسیر و گذر از دل طبیعت. البته تخریب زیست بوم، تجاوز به حریم رودخانه، تراکم سازه در ارتفاع، ازدحام خودروهای ساکنین، رشد انگلی واحدهای تجاری خدماتی، انبوه زباله و حتی تصاحب مناطق حفاظت شده توسط افراد از شماره بیرون است.

گروه ۲۱ نفری به مرور وارد می‌‌شوند و مسیر ۳۳ کیلومتری قوچک گرمابدر برای هر خودرو زمان متفاوتی را رقم می‌‌زند.

قبل از ساعت نه و صرف صبحانه اعضای گروه به گشت گذار و عکاسی در کنار رودخانه و مدرسه طبیعت داربانان آتی طبیعت پرداختند و آموزش غیر مستقیم سه کودک همراه گروه از بدو ورودشان آغاز شد. وجود گونه‌های مختلف حیوانات، گیاهان و حشرات، رودخانه خنک، اسباب تفریح و محوطه بازی تمامی‌ نیازهای آموزشی کودکان را فراهم ساخته بود.

مدرسه به مدیریت آقای آرش ایوانی و با روش تدریس غیرمستقیم مفاهیم زیست محیطی اداره می‌‌شود. هر چند از زمان کودکی شش عضو هیئت مدیره جمعیت داوطلبان سبز و دیگر شرکت‌کنندگان در برنامه بسیار گذشته است اما برای آموختن، نکته فراوان و برای تمرین مساله بسیار بود.

پس از صبحانه شرکت‌کنندگان برای بازدید از منطقه حفاظت شده لار مدرسه را ترک کردند. یکی از ورودی‌های دشت لار در انتهای خیابان اصلی روستای گرمابدر قرار دارد. مانند اکثر نقاط حفاظت شده ورود به منطقه با خودرو نیازمند مجوز و پیاده‌روی بدون داشتن وسایل شکار آزاد است. البته این ورودی فقط با یک گاردیل و دو تابلو نشانه‌گذاری شده بود و باجه نگهبانی نداشت.در مسیر حرکت که جاده‌ای خاکی و ماشین‌رو بود تعدادی خانه‌باغ بزرگ و کوچک رخ می‌‌نمود و ساخت و ساز پراکنده هم در حال انجام بود. پس از چندی خودروهایی نیز وارد مسیر شدند. با نزدیک شدن ظهر هوا سردتر و بارش پراکنده برف آغاز شد و افراد پس از قریب چهار ساعت پیاده‌روی به مدرسه بازگشتند.

پیش از ناهار و در گروه‌های پراکنده هر کسی به بحث و بررسی مشغول و جلسه هیئت مدیره جمعیت نیز در حال برگزاری بود. ناهار با مشارکت افراد و پشتیبانی همه‌جانبه مدیریت مدرسه داربانان پخته و در حیاط مدرسه صرف شد. پس از ناهار نیز اعضای حاضر گرد هم آمده به گفت و گو پرداختند. اما بارش باران، سردی هوا و البته نگرانی از شلوغی و ازدحام مسیر برگشت به تهران موجب شد در ساعت سه عصر افراد از آن مکان زیبا خداحافظی و در جاده با راه‌بندان دست و پنجه نرم کنند.

 

دسته: اخبار و گزارش‌ها


یک دیدگاه برای "گزارش گلگشت زیست محیطی"

  1. ابوالفضل وطن پرست گفت:

    بسیار عالی
    دست تون درد نکنه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code