گلگشت پیاده‌روی آهار به شکرآب

 تاریخ گلگشت : جمعه  ۱/۶/۱۳۹۲

مدیر و هماهنگ کننده برنامه: هادی کاشانی

نویسنده گزارش : سعیده جعفری

عکس ها: وجیهه جعفری/ هادی کاشانی

 

گزارش برنامه گلگشت پیاده‌روی آهار به شکرآب با رویکرد زیست محیطی

صبح جمعه علاقه به طبیعت گردی ما را از خواب بیدار می‌کند و با خود به میدان نوبنیاد می‌برد. در آنجا مینی‌بوسی به انتظار ایستاده است. ساعت ۷:۱۴ چرخ‌های مینی‌بوس به سمت روستای آهار می‌چرخد. بیست دقیقه بعد مینی بوس دومی در مسیر به ما می‌پیوندد. در راه برگه‌هایی به ما داده می‌شود که از مسیر آهار به شکرآب می‌گوید: “شکرآب باغستانی است ییلاقی و با صفا در شمال تهران و در مسیر جاده اوشان و فشم. شکرآب در غرب روستای آهار واقع است. … از روستای آهار تا شکرآب باغ‌های فراوان گیلاس و آلبالو وجود دارد که در ماه‌های اواخر خرداد تا اوایل مرداد درختان پر از میوه می‌شوند. … این روستا و مسیرهای غربی آن محلی برای سیاحت و شکار شاهان قاجار نیز بوده است. … رودخانه آهار به طول ۱۵ کیلومتر از دامنه‌های کوه صندوق چال سرچشمه گرفته و در مسیر خود از دره‌های کوه تاربیشه گذشته و پس از مشروب کردن روستاهای مسیر به جاجرود می‌ریزد. … مسیر آهار به شکرآب راه مالرویی می‌باشد که از کنار رودخانه عبور می‌کند. هر جا که به دوراهی رسیدید باید همان مسیر مستقیم و در امتداد رودخانه را ادامه دهید. …”

920601-1

حدود ۸:۳۰ به مقصد، روستای آهار می‌رسیم. افراد از مینی‌بوس‌ها پیاده می‌شوند. چند همراهی هم که با ماشین شخصی‌شان آمده‌اند به جمع ما اضافه می‌شوند. عقربه‌ها به ۹:۰۷ که می‌رسند همگی (۴۶ نفر) پیاده‌روی را آغاز می‌کنیم. از کوچه پس کوچه‌های ده می‌گذریم تا به مسیر اصلی خود برسیم. خانه‌های ده که تمام می‌شوند جای خود را به باغ‌ها می‌دهند. مسیر غریب به نظر می‌آید. خبری از راه مالرو نیست. هر چند دقیقه یکبار خود را کنار می‌کشیم تا موتورسیکلت‌هایی با غرش اگزوزهایشان از کنارمان بگذرند. تنها آلبالوها و سیب‌ها چون تصاویر خاطرات گذشته بر سر جای خود بر درخت‌ها مانده‌اند تا ما شک نکنیم گم شده‌ایم و در سرزمین دگری جز آهار-شکرآب هستیم. باقی مسیر را انگار در جای رد و پای بولدزری که مسیر را پهن کرده است پا می‌گذاریم. پس از گذشت ۳۵ دقیقه توقفی برای صرف صبحانه می‌کنیم و بعد از آن جایی در مسیر برای معارفه می‌ایستیم. هر کس علاوه بر معرفی خود از کرده‌های خوب و بد زیست محیطی خود نیز می‌گوید. در راه کارشناسان محیط زیستی که همراهمان هستند توضیحاتی در مورد سنگ‌ها و خا‌ک‌ها می‌دهند. گروه آرام و با قدم‌هایی کند پیش ‌می‌رود تا نزدیک به دو ساعت بعد در نزدیکی چشمه توقفی برای ناهار کند.

920601-2

در نزدیکی چشمه گاه به گاه به جای درختان که به سمت آسمان قد کشند دیوارهایی بی‌قواره رشد کرده‌اند. در وقت ناهار و استراحت از تغییر چهره‌های محیطی صحبت می‌شود. بعد از آن کسی از تقسیم‌بندی زباله‌ها برای بازیافت می‌پرسد و کسی از وضعیت درختان ولی‌عصر. ساعت ۱۴:۳۰ در مسیر بازگشت هستیم. زیر آفتاب بعد از ظهر ۱ شهریور در مسیری پهن که قد سایه درختان گاه به گاه به آن می‌رسد به مدت ۲ ساعت قدم برمی‌داریم تا به میدان آهار برسیم. تا همه‌ افراد می‌رسند و دست و رویی می‌شویند ساعت ۱۷:۱۵ می‌شود و ما به سمت تهران بازمی‌گردیم. مینی بوسی به سمت غرب و دیگری به سمت شرق. یک ساعت و سی دقیقه‌ی بعد تهران، میدان نوبنیاد زیر قدم‌هایمان..

 920601-3

نتایج نظرسنجی

۳۰ نفر به نظرسنجی پاسخ داده‌اند:

 

 

ضعیف متوسط خوب نظری ندارم
اطلاع ‌رسانی  

 

۲نفر ۴ نفر ۲ نفر
انتخاب محل برگزاری

 

۱۰% ۳۳% ۵۷%
زمان اجرا ۳% ۴۰% ۵۷%  

 

وسیله رفت و آمد به محل ۱۰% ۳۳% ۵۷%  

 

نظم اجرا

 

۳% ۵۰% ۴۴% ۳%
برخورد مسئولین و مجریان  

 

۱۰۰%
توضیحات زیست محیطی  

 

۱۰۰%
میزان تاثیر این گونه برنامه‌ها در حفظ محیط زیست ۳% ۷% ۹۰%

میانگین نمره داده شده به برنامه از بیست: ۱۱۵/۱۷

( به دلیل شکل نظرسنجی که ردیف ضعیف، خوب و .. در جلوی فاکتور اطلاع رسانی درج شده است اکثریت متوجه این فاکتور نشده اند و پاسخ نداده‌اند)

نقاط ضعف: تاخیر در حرکت صبح، ضعف در زمان‌بندی، عدم برخورد قاطع با متاخرین آغاز برنامه، بهتر است در فصل خنک‌تری این برنامه را انجام داد، محل جذابیت زیادی نداشت، معارفه طولانی بود، نظم تیم در حرکت خیلی خوب نبود، کم نشستیم، کم سایه بودن محل، جمع بندی مشخص.

نقاط قوت:  جو علمی و خوب، توضیحات زیست محیطی بسیار خوب بود، راهنما و مسئوول برنامه برخورد بسیار خوبی داشت، معارفه بسیار خوب بود، سوالاتی که پرسیده شد و باعث شد تا در مورد آن‌ها فکر کنم، فضای فرهنگی و آموزشی، دوستانه بودن جمع، هزینه پایین، محل برگزاری، اطلاعاتی که درباره‌ی زباله یافتم، پذیرایی با وجود هزینه کم،  حضور در جم دوستان و آشنایان قدیمی، مدیریت و یکدستی گروه.

هزینه‌ها برنامه:

هزینه میوه شامل خیار و هلو انجیری: ۵۰۰۰۰ تومان

هزینه شیرینی: ۱۵۰۰۰ تومان

هزینه شکلات، آب معدنی و لیوان: ۵۰۰۰ تومان

هزینه نان، گوجه، پنیر و چای کیسه‌ای: ۲۰۰۰۰ تومان

هزینه وسیله نقلیه: ۲۶۰۰۰۰ تومان

درآمد برنامه: ۴۰۰۰۰۰ تومان

 

دسته: اخبار و گزارش‌ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code