خبرنامه‌ جمعیت داوطلبان سبز (شماره ۱۴)

خبرنامه الکترونیکی جمعیت داوطلبان سبز‎
شماره ۱۴ – تاریخ: آدینه ۱۳۹۱/۱۱/۲۷

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره ی این خبرنامه به پست الکترونیکی  info@greenvolunteers.ir  ارسال فرمایید.


***   از گوشه و کنار زیستکره   ***

مناقشه برسر احداث یک جاده + تصویر اختصاصی

به گزارش زیست بوم  به نقل از جام جم آنلاین جاده گزوئیه که از قلب زیستگاه یوزپلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده بافق می گذرد ، از صدها سال پیش به صورت جاده مالرو مورد استفاده اهالی روستاهای منطقه بود،‌ در سال ۱۳۵۹ توسط جهادسازندگی بازسازی و تردد…


اقدام وزیر محیط زیست انگلستان برای حفاظت از زیستگاه‌های آبی:
فروش گیاهان آبزی غیربومی در انگلیس ممنوع می‌شود

ریچارد بنیون،وزیر محیط زیست انگلیس اخیرا اعلام کرده که به منظور حفاظت از زیستگاه‌های آبی، فروش پنج گونه از گیاهان آبزی مهاجم و غیربومی در این کشور ممنوع خواهد شد.


مسابقه وبلاگ نویسی به مناسبت روز جهانی محیط زیست

آژانس حفاظت از محیط زیست سازمان ملل UNEPدعوت به مسابقه وبلاگ نویسی به مناسبت روز جهانی محیط زیست (۱۵ خرداد سال ۹۲) نموده است. موضوع این مسابقه، شعار امسال (میلادی) این سازمان «بیاندیش، بخور، نگاه‌دار» است که در مورد دورریز غذایی می‌باشد. برنده‌ی این مسابقه به کشوری که میزبان امسال این روز خواهد بود دعوت شده تا در مورد این روز در کشور میزبان به وبلاگ نویسی بپردازد.
اطلاعات بیشتر:  http://unep.org/wed/blog-competition


گزارش و دیدگاه

برزیل تمام درختان جنگل‌هایش را سرشماری می‌کند!. این خبر را در سایت روزنامه گاردین بخوانید:
 http://www.guardian.co.uk/world/2013/jan/27/amazon-tree-census

تیم‌های سرشمار به تمامی مناطق برزیل گسیل خواهند شد و در عرض ۴ سال در ۲۲ هزار نقطه آمارگیری خواهند کرد (در مساحت‌های ۲۰ کیلومتر مربع). مساحت برزیل در حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع است، که فقط جنگل آمازون (و نه سایر جنگل‌هایش) در آن در حدود ۵ میلیون ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع می‌باشد که اگر آن را با مساحت یک میلیون ۶۰۰ هزار کیلومتر مربعی ایران مقایسه کنید، عظمت آن را متوجه خواهید شد. از آمازون به عنوان ریه‌های زمین نام برده می‌شود و این البته متناسب با عظمت این جنگل است. جنگل آمازون از سالها پیش در معرض فرسایش و کاهش سطح قرار داشته است. از دلایل اصلی این فرسایش و کاهش به  فرایند‌های توسعه‌‌ای برزیل به عنوان کشوری با جمعیت اندکی کمتر از ۲۰۰ میلیون که در حال رشد اقتصادی سریع است، می‌توان اشاره کرد. دولت برزیل در سال ۲۰۰۹ متعهد شده است که از نرخ فرسایش جنگل آمازون ۸۰ درصد بکاهد.

من دوست دارم که خوانندگان این مطلب، به اراده و نگاه پشت این پروژه توجه کنند و آن را با اندازه‌های سرزمینی قیاس کنند. درآمد سرانه مردم برزیل مشابه با ایران است و تمامی محدودیت‌هایی که ما از لحاظ تخصیص منابع ممکن است مواجه باشیم در آن کشور هم موجود است. کشور برزیل یک کشور بزرگ جنگلی است و اگر که بخواهد صرفا به آمارهای رشد اقتصادی‌اش توجه کند می‌تواند تا سالها به آمارهای فرسایش جنگل‌هایش بی‌توجهی کند. ایران یک کشور نیمه‌خشک است و فرصت وجود جنگل در آن یک فرصت ویژه است. بی‌توجهی ما به عرصه‌های جنگلی هیچ تناسبی با جدیت این موضوع در کارنامه زیست سرزمینی ندارد.

شهریار عیوض‌زاده

۲۴ بهمن ۱۳۹۱


گزارش و دیدگاه

کاهش شدید ذخایر آبی در منطقه مشترک ایران، عراق، ترکیه وسوریه
سنجش‌های ماهواره‌ای ناسا (گرانش سنجی) از سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد که ذخایر آب شیرین مناطق آبریز دجله و فرات و غرب ایران در حال کاهش هشدار دهنده می‌باشد:
http://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?release=2013-054

این کاهش تقریبا به اندازه آب موجود در بحر‌المیت (اردن) بوده است. دانشمندان ۶۰ درصد از این کاهش را ناشی از استخراج غیر اصولی آبهای زیر زمینی اعلام کرده‌اند. این در حالی است که خاورمیانه جزو مناطقی است که با افزایش گرمایش زمین دچار کاهش بارش خواهد شد.این دو بردار یعنی کاهش بارش و عدم مدیریت صحیح آب‌های زیر‌زمینی را که (مخصوصا در یک منطقه نه چندان آرام) کنار هم بگذاریم، چندان دور از ذهن نیست که چالش‌های ژئوپلتیک و سرزمینی را هم از برایند این بردارها استنتاج کنیم. ما در حال حاضر با یک چالش مشابه و بسیار نزدیک از این دست (دریاچه ارومیه) در سطح سرزمینی مواجه هستیم و با توجه به بردارهای ذکر شده ممکن است با مواردی در خصوص ذخایر آب شیرین هم درگیر شویم. بحث جهان گرمایی یک بحث کلانی است که با وجود حجم بسیار بالای مطالبی که در سطح جهانی در مورد آن تولید می‌شود، جایگاهی و یا بروزی در ادبیات راهبردی سرزمینی ما نداشته است. از سوی دیگر مدیریت ذخایر زیرزمینی آب شیرین هم با چالش‌های اساسی مواجه است. برخورد با این  مسئله می‌تواند تبعات پرهزینه‌ای برای ما در آینده و همچنین در ارتباط با همسایگانمان (که مشکل مشابهی دارند) داشته باشد.

شهریار عیوض‌زاده
۲۵بهمن ۱۳۹۱

دسته: خبرنامه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code