خبرنامه ی الکترونیکی جمعیت داوطلبان سبز‎
شماره 74- تاریخ : آدینه 1395/12/6‎
(با نگاهی بر موضوع محصولات کشاورزی تراریخته در سال 1395)‎
لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره ی این خبرنامه به پست الکترونیکی info@greenvolunteers.ir ارسال فرمایید .‎

از جمعیت داوطلبان سبز
فراخوان برنامه درختکاری اسفند ماه ۱۳۹۵ ‎

جمعیت داوطلبان سبز از علاقه مندان جهت شرکت در برنامه درختکاری دعوت بعمل می‌آورد:
تاریخ برنامه: جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
محل برنامه: منطقه عمومی تلو (لتیان) واقع در ارتفاعات شمال شرق تهران

گزارش تصویری برنامه دانه‌ریزی برای پرندگان ‎

مکان: منطقه تلو. شمال شرق تهران
هدف برنامه: انس با طبیعت و تمرین حضور هدفمند در طبیعت/ ایجاد حس همدلی با حیات وحش/ کمک به ارتقاء فرهنگ حفاظت از محیط زیست/ حساس سازی افکارعمومی
زمان: جمعه پانزدهم بهمن نود و پنج

خطاب به استارتاپ‌ها ‎

کم و بیش ۲۵ قرن از پژواکِ کلام ارسطو در آغازین جمله‌ی “اخلاقِ نیکوماخوس” می‌گذرد که:
“هر فنی و هر پژوهشی، هر علمی و هر انتخابی، ظاهراً متوجه خیری است از این رو خیر به حق چنین تعریف می‌شود: خیر غایت همه امور است.”
از ظرافت کلمه “ظاهراً” که بگذریم و به گرداب تغییرات طوفانی چند قرن اخیر که بنگریم، تعریف خیر و زندگیِ خوب دستخوش تحولات بیشماری شده و پیشرفت‌ها و پسرفت‌های انقلابی و عظیمی یافته است، لیکن علی‌القاعده هنوز باید غایتِ خیری متوجه هر کار و انتخابی باشد.

از گوشه و کنار زیستکره
بازی تراریخته‌ها با جان مردم! ‎

انتشار گزارش‌هایی درباره تأثیر مصرف محصولات تراریخته بر افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های کشنده‌ای همچون سرطان، زنگ‌های خطر را برای تمام کشورها ازجمله ایران در مورد مصرف بی‌رویه اینگونه محصولات تغییر ژنتیک داده شده به صدا درآورده است.

هیچ تراریخته‌‌ای تاکنون ارزیابی خطر نشده/ اصلاً ارزیاب تخصصی تراریخته نداریم ‎

استادتمام بیوتکنولوژی و معاون سازمان محیط زیست با اشاره به سابقه ۲۰ساله مبارزه با تولید بدون ارزیابی خطر تراریخته گفت: پژوهشکده‌ها همگی تولیدکننده‌اند و هیچ فرد ارزیاب تخصصی در این زمینه در کشور تربیت نشده و وجود ندارد.

دولت مدافع تولید محصولات تراریخته است ‎

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت مدافع فعالیت های بیوتکنولوژی و محصولات تراریخته است. اگر برخی افراد ملاحظات زیست محیطی دارند، مباحث خود را مطرح کنند تا موضوع با مذاکره و مفاصحه حل شود.

یادداشت

راهبرد دولت تدبیر و امید در حوزه کشاورزی:
امیدی به حمایت از محصولات ارگانیک نداشته باشید! تدبیر در کشت تراریخته است!!

روز شنبه مورخ ۹۵/۶/۲۷ محمد باقر نوبخت - رئیس سازمان برنامه و بودجه - در حاشیه بازدید از ساختمان جدید پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور به دفاع دولت یازدهم از کشت محصولات تراریخته(دستکاری شده ژنتیکی) در کشور اشاره کرد و از فعالان این عرصه خواست که به راه خود ادامه دهند. این موضوع درحالیست که رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با انتقاد از واردات چراغ‌خاموش محصولات تراریخته طی چند سال اخیر، درج بند «تراریخته» در برنامه ششم و در عین حال سکوت این برنامه نسبت به تولید «محصولات سالم و ارگانیک» را سؤال برانگیز‎ دانست.
از دیگر سوی معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت از محیط زیست که خود استادتمام بیوتکنولوژی است، گفت: «هیچ‌گونه ارزیابی خطر تخصصی درباره تراریخته در کشور انجام نشده و اصولاً برای این مهم ارزیاب نداریم.» ‎
در این میان چنانچه نگاهی به برنامه‌ریزی و عملکرد کشورهای توسعه یافته در زمینه تولید و مصرف محصولات تراریخته داشته باشیم، شاید بتوانیم به قضاوت بهتری درباره راهبرد دولت کنونی دست پیدا کنیم.
طبق گزارش ISAAA (The International Service for the Acquisition of Agri-biotech Applications)‎ کشور آمریکا که بزرگترین تولید کننده محصولات کشاورزی تراریخته در جهان است، سطح زیر کشت این گونه محصولات را در سال ۲۰۱۵ به میزانی در حدود ۲.۲ میلیون هکتار نسبت به سال ۲۰۱۴ کاهش داده است.
در زمینه قوانین مرتبط با مصرف نیز چندی پیش باراک اوباما -رئیس جمهور آمریکا- لایحه برچسب‌گذاری الزامی محصولات غذایی دستکاری شده ژنتیکی را در این کشور امضاء کرد. بنابر این قانون که حدود دو هفته پیش از آن به تصویب نمایندگان کنگره آمریکا رسیده بود، می‌بایست بر روی بسته‌های غذایی یک برچسب نصب شود که شامل یک نماد و یا یک کد الکترونیکی قابل خواندن توسط گوشی‌های همراه هوشمند (smartphone) بوده و نشان دهد که بسته غذایی حاوی بخش‌های تغییر داده شده‌ی ژنتیکی(GMO) هست یا خیر. از سوی دیگر بنا بر گزارش sustainablepulse تعداد ۳۸ کشور از جهان که ۲۸ تای آنها اروپایی هستند به ممنوعیت کشت محصولات تراریخته روی آورده‌اند. از نکات جالب توجه در گزارش فوق این است که کشورهای آلمان و سوییس که در لیست مزبور قرار دارند، با اینکه خود دارای بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده بذرهای تراریخته و همچنین مراکز آزمایشگاهی بسیار پیشرفته برای ارزیابی خطر دستکاری‌های ژنتیکی در جهان هستند، حاضر به کشت آنها در سرزمین خود نیستند. ‌

آرمین زاهدی
جمعیت داوطلبان سبز
یکم مهرماه ۱۳۹۵

مردم برای صرفه‌جویی در انرژی انگیزه ندارند ‎

دکتر یوسف حجت مشاور عالی ریاست سازمان محیط زیست در مصاحبه با پایگاه خبری گُلوَنی، عنوان کرد: در ایران حدود ۱۰۰ میلیارد لیتر سوخت مایع و ۱۵۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال مصرف می‌شود. سوخت مایع حدود ۲۵۰ میلیون تن و گاز طبیعی حدود ۳۰۰ میلیون تن و در مجموع ۵۵۰ میلیون تن گاز کربنیک در هر سال در ایران منتشر می‌شود. این میزان ۱۶ درصد انتشار جهان است. مصرف سرانه سوخت فسیلی در ایران ۲۵۰۰ لیتر در سال و سرانه انتشار گاز کربنیک ۵/۷ تن در سال یعنی ۵/۱ برابر سرانه جهان است.

ایجاد 8 میلیون شغل به واسطه انرژی‌های پاک/زمان حرکت به سوی انرژی‌های نو نرسیده است؟ ‎

استفاده از انرژی های نو در جوامع توسعه یافته از تدابیری به شمار می رود که مزایا و ثمرات آن در ابعاد گوناگون متجلی می‌شود،امری که در طول سنوات اخیر در کلانشهری همچون تهران کلید خورده اما روند کندی را طی می‌کند.

از مدرسه طبیعت تا تجربیات سمن های محیط زیستی در نمایشگاه بین المللی محیط زیست ‎

مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست درگفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به تفاوت شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست امسال نسبت به دوره های قبلی گفت:مهمترین تفاوت، ارائه تجربیات موفق سمن های محیط زیستی است که نمایندگان این سمن ها چگونگی رسیدن به موفقیت خود را برای مراجعه کنندگان توضیح می دهند.

دشمنی برخی محصولات آرایشی با حیات دریاها و انسان‌ها ‎

کمیته بازرسی محیط زیست انگلیس بعد از آگاهی از این که ریزمهره های پلاستیکی باعث آسیب به حیات دریایی شده و وارد چرخه غذایی می شوند، خواستار تحریم آن ها شده است. به گفته گروهی از اعضای پارلمان، شرکت های آرایشی بهداشتی باید نسبت به استفاده از ریزمهره های پلاستیکی در پاک کننده های آرایش، خمیر دندان ها و محصولات زیبایی تحریم شوند چرا که این مواد باعث آلوده ساختن دریاها می شوند.