گزارش بازدید از مدرسه طبیعت کرج

تاریخ گزارش: ۱۳۹۶/۲/۸

تهیه کننده گزارش: سودابه قلی زاده
عکس: لیدا مولایی و سودابه قلی زاده

اولین بار که گزارشی از مدارس طبیعت را مطالعه کردم احساس کردم که نیاز واقعی فرزندم همین است. به تصور اینکه فقط مدرسه طبیعت پارک پردیسان نزدیک محل سکونت ماست ، پیگیری آن را به تابستان موکول کردم تا اینکه در کانال یکی از مدارس طبیعت ساری عضو شدم و تلفنی پرس و جو کردم که خوشبختانه به مدرسه طبیعت باغچه مهر در کرج راهنمایی شدم.

لازم به ذکر است که این مدرسه در تاریخ ۱۳۹۵/۷/۱۵ افتتاح شده و تعداد پذیرش روزانه متغیر بوده حداکثر ظرفیت پذیرش در یک نوبت ۵٠ نفر می‌باشد.
به اتفاق سه نفر از هم سن و سالهای پسرم جمعه هشتم اردیبهشت به جاده قزلحصار و سپس چهارباغ رفتیم و کوچه را هرچند به سختی پیدا کردیم. خانم صادقیان و آقای میر لوحی موسسین مدرسه در ورودی مدرسه به استقبال ما آمدند و با فرزندانمان وارد مدرسه شدیم. لازم به ذکر است که سن بچه ها حدود ده یازده سال است و محدوده مجاز سنی مدرسه طبیعت ۳ تا ۱۲ سال می باشد. در سمت راست ورودی مدرسه کلبه کوچک چوبی شامل یک اتاق کوچک و سرویس بهداشتی و شیر آبی مجزا به چشم میخورد. فضای دور محوطه و نزدیک دیوار ، پوشیده از گلهای زرد رنگی به نام آبشار و گلهای یاس و معطر به رایحه گلها بود. سمت چپ، حوضی جهت ذخیره آب تعبیه شده بود که البته اکوسیستمی بود برای رشد قورباغه ها، سه قورباغه روی یک تکه تخته شناور ، نشسته بودند و بچه قورباغه ها در استخر وول میخوردند. پشت استخر در منتهی الیه ضلع شمالغربی محوطه، خانه ای برای استراحت و تغذیه بچه ها قرار داشت.

قسمت اصلی و عمده محوطه، گلخانه بزرگی است که در قسمتهای مختلف، گیاهان و گلهای متنوع کاشته شده اند و گلدانهای خالی روی زمین به چشم میخوردند. در انتهای جنوب شرقی گلخانه فضایی برای ورزش و بازی بچه ها شامل تخته و طناب و میله بارفیکس و حلقه وجود دارد. و در ورودی گلخانه ، محوطه ای به لانه مرغ و خروس و بوقلمون و خرگوش اختصاص داده شده است. بیرون از گلخانه سگ ماده ای با چهار توله بازی میکردند و البته قابل ذکر است که به این سگها سگهای درونی میگفتند و البته ماده سگ دیگری درست پشت دیوار خارجی به تازگی توله های کوچکی به دنیا آورده بود که داخل یک گودال کنار هم خوابیده بودند و به آنها سگ های بیرونی می‌گفتند.
جلسه دوم هفته بعد که مراجعه کردیم نقبی از زیر دیوار زده بودند و همگی رفت و آمد می‌کردند.
خارج از گلخانه مصالحی از قبیل سنگ های صاف و جعبه های چوبی و آجر وجود دارد که البته هر بار با تلاش کودکان به شکل خاصی در می آید ، سنگها نقاشی میشود و آجر چینی و چینش جعبه ها به فرم خاص انجام می‌شود.
به مربیان مدرسه طبیعت, تسهیلگر گفته می‌شود که با مطالعه بروشور متوجه شدم تسهیلگر فردی است که در کنار و حتی پشت سر کودک به تجربه های کودک کمک میکند. اینجا از آموزش خشک و منطقی مدرسه خبری نیست و هرچه هست تجربه خود کودک و منحصر به فرد است.

به ما توضیح دادند که اولویت با علاقه کودک است و در جلسات اول کودک آزادانه فعالیت دلخواه خود را انتخاب می کند که در حین آزادی اختیار، هدفمندی هم مشاهده می‌شد. به عنوان مثال در جلسه دوم طرز درست کردن آتش بدون کبریت و با استفاده از ذره بین را یاد گرفتند و حاصل این آتش خودساخته، سیب زمینی تنوری نوش جان کردند.
البته درس های دیگری بود که شاید غفلت از آنها آسیبهای بیشتری در زندگی وارد میکند مثل اینکه یکی از بچه ها آسیب دید ولی بقیه کماکان و بی توجه به بازی ادامه دادند و تسهیلگر بچه ها را جمع کرد و این رفتار را بطور جمعی بررسی کردند و بچه ها خودشان به نتیجه این عمل پی بردند.
تسهیلگر مدرسه آقای میرلوحی توضیح دادند که نتیجه تغییر رفتار بچه ها در تعامل با طبیعت را بعد از یک ماه به وضوح متوجه خواهیم شد. ولی در همین دو جلسه مشاهده کردیم که بچه ها برای جلسه هفته بعد لحظه شماری می‌کنند.

دسته: اخبار و گزارش‌ها


۶ دیدگاه برای "گزارش بازدید از مدرسه طبیعت کرج"

  1. مژده گفت:

    سلام سودابه خانم
    خیلی ممنون از اطلاعات خیلی خوبی که دادید.
    میشه بپرسم روال شرکت در کلاسهای مدرسه چگونه است؟ فقط برای تابستان است؟ چون شما نوشتید که هفتگی به این مدرسه رفتید میپرسم.
    و اینکه میشه اطلاعات تماس مدرسه رو هم بگذارید تا بتونیم باهاشون تماس بگیریم؟
    باز هم ممنون از دیدن عکسها خیلی ذوق زده شدم 🙂

  2. سودابه قلی زاده گفت:

    سلام
    میتونید برای روزای آخر هفته هماهنگ کنید
    ما هفته ای یک روز به مدت چهار ساعت بچه ها را میبریم و خدا رو شکر از دستاوردهای بچه ها خیلی راضی هستیم.
    ۰۹۱۲۴۹۷۲۳۷۸ شماره خانم صادقیان مسوول مدرسه است
    موفق و پیروز باشید

    1. مینا گفت:

      سلام،من خیلی دنبال چنین مدارسی در کرج هستم،این شماره تماس که شما گذاشتید ظاهراً اشتباه هست،اگر بتونید به من کمک کنید که چطور پیداشون کنم ممنون میشم

      1. سودابه قلی زاده گفت:

        پاسخ شما را در قست دیدگاه نوشتم . موفق باشید

  3. سلام خیلی خوب
    ایا فضایی برای سرگرمی والدین در نظر گرفته شده است
    ۰۹۱۲۴۶۲۶۴۷۴
    تلگرام

  4. سودابه قلی زاده گفت:

    درود
    این مدارس در مقطعی خاص ، فعالیت موثری داشتند. گمان کنم حمایت نشدند و اغلب آنها بسته شدند.
    در حال حاضر تا حد اطلاعات من، برخی مدارس با همین رویکرد ولی نه با همین اسم، فعالیت دارند.
    فرزندان ما هم بزرگ شدند و از محدوده مجاز سنی مدرسه, خارج. ولی یاد و خاطره آن دوران طلایی، در ذهن و قلب ما حک شده.
    جوینده یابنده ست . حتما می تونید پیدا کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code