گزارش برنامه درختکاری به مناسبت روز زمین در منطقه‌ سیراچال البرز مرکزی

اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱

تهیه کننده ی گزارش: علیرضا سلطانی

عکس ها : رضا طالب زاده


گزارش نامه
بخشنده و خرامان، جامه ی زرین بر بالای آسمان نیلگون می دوزد. پرتو شادی بخش را از ستیغ البرز مرکزی و لابلای ابرهای رقصان بر پهنه ی زیست بوم باران زده می‌ترواد. هاله‌ای رنگین فام، سرابی رویایی که تصویری بهشتی در دورنمای آسمان یکم اردیبهشت ساعت هفت آدینه صبح تهران را به دیدگان علاقه مندان محیط زیست می نشاند.چندان که مفتون پگاه دیده به پیرامون می چرخانیم دوستان گرد هم آمده اند و با اندکی انتظار اتوبوس پل خندان را شادان بدرود می گوید. گاه، پیوستن تنی چند از یاران  در میان راه بر شادی ما می افزاید و نیز می دانیم عزیرانی از کرج با خودروی شخصی پیش تر از ما خواهند رسید. هم چون همیشه جوانان سخت کوش و پرنشاط از فرصت سفر کوتاه، آزمون پانتومیم و شادی را محک می زنند و تجربه اندوختگان دیروز سیر آفاق و نقل حکمت را به غنیمت می اندوزند. سه افزون بر سی مرغ به پروازیم. دامان سیراچال جمعیت داوطلبان سبز را آغوش گشوده است.

910201-1

همیان از مواهب راهور ناجا تهی نمی داریم و برگه ای پربها، پیراهن سپید بر تن راننده می پوشاند تا بازوان ورزیده و سینه ی گندمین، در پرده ی جامه ی کار پوشیده دارد. راه بر کرانه ی سد کرج می سِپَریم و به گاه کاویدن میان کوه، آموزگار مهربانمان گونه های درختان را، دامنه ی البرز را، چرایی و چگونگی کاشت را، پهنه ی سیراچال را، مرکز تحقیقات جنگل ها و مراتع را، مهندس خوشنویس صاحبخانه را و همه و همه را به تخته ی سبز دلمان می نگارد. چشم از لالایی آموخته ها که می‌گشاییم دو ساعتی از آغاز گذشته، جاده از تهران به زیبا راه چالوس کشانده، بر آستانه ی مرکز تحقیقات سازمان جنگل ها و مراتع در ناحیه ی سیرا می ایستیم.
مادری دست کودک می گیرد، جوانی دست مادر می گیرد، تک پدری در حلقه ی پسرانش، جمله ابزار به دست، فراهم آورده از پیش تا در تنگنای بیل و کلنگ شوق کاشت را به حسرت ننشینیم. به اندک همتی در میان انبوه دوستداران طبیعت  هم چون کوهنوردان استان البرز، دانشجویان دانشگاه شریف، جوانان هلال احمر، همراهان کرجی خویش و دیگر دغدغه مندان محیط زیست گرد می آییم. صبحانه ای نمیروزی و نهادن بار بر زمین در ابتدای ساعت ده از جشنی گران بها نوید می دهد.

910201-2

پای بر مهدی می‌نهیم که سه سال پیش نوزاد اُرس به آغوش خاک سپرده ایم و اینک در میان فراز و فرود آن نهال بلوط، زرشک کوهی، داغداغان و دغدغک را هم بازی کودکان اُرس می کنیم. باغی پر از نونهالان بومی که دستان عاشق جشن کاشت برپا کرده اند. گروهی از پیش تر آمده اند و کار به فرجام برده اند که سحر خیز بوده اند و کامروا و در این واپس دم، نهال را چون لعل نه از میان سنگ که در دل سنگ خانه می کنیم. در ژرفای خزانه ی به جا مانده، نهال چون ستاره سهیل سوسو می زند و چشمان تیزبین را کمتر یارای زیارت است. تکاپو و تلاش موج می زند.بازویی در کلنگ، دستی بر بیل، انگشتانی در خاک، گلدانی در آغوش، دیدگانی به بازرسی، دهانی در ارزیابی، چشمانی بر جام دوربین، لبخندی بر لبان شوخ، آوازی از نای هَمرَهی، زیباسازانی طُرفه نگار در آرایش گلدان خاک به زیور سنگ و گیاه و زبانم ناتوان به بازگویی.
مهربانی طبیعت هوایی خوش برایمان ارمغان آورده است و از سوز اِسپندی و رگبار فَروَدینی سالیان گذشته خبری نیست. روز به نیمه رسانده ایم و مسرور از تلاش سبزمان زیر مهرتابان دوازده، گزیده شمارگانی از میان شناسه ی اعداد گرد هم می آییم برای عکسی به یادگار در لوای نام داوطلبان. هرچند دوربین ها دیگر آواز بلند پیش را ندارند اما به شتابی بیش و بسیار بیش از پیش تصاویر مطمئن به یادگار می برند.

910201-3

فرجام کار، بی شباهتی به کار، چون هر جشنی به شادمانی و بی خستگی فرامی رسد. چاشت نیمروزی می گستریم و حاتمان، بسیار گوی سبقت از طائی می برند. بازتابی از نکوکاری زمین و آسمان در آیینه ی دل دوستان دریا دل. سنتی است ما را به یادگار از جلودارمان، شناختن حق صحبت یاران و گفتگوی همراهان، به چشم روشنی آشنایی با نورسیدگان و تازه پیوستگان و نیر گهرباری بزرگان و پیش کسوتان و سرجمله ی ایشان آقای خوشنویس و تنی چند، وطن پرست، روحانی و میمندی. گاه از دوی نیمروز گذشته است و ابزار بر دوش به ایستگاه اتوبوس بازمی گردیم و سبک بار سوی خانه می خرامیم و نیز سنجه بر برگه و بازتاب ارزیابی. راهی پرنگار،آهنگی خوش و دوستانی خوش گزین، راه به شادی می بریم.عصر شانزده پایتخت را در زیر داریم.
روزی نیک، به یادگار، روزگاری نیک تر.

910201-4


ترجمه گزارش به زبان امروزی
ساعت هفت جمعه اول اردیبشهت از پل سید خندان با اتوبوس به قصد کاشت درخت در منطقه سیراچال پژوهشگاه سازمان جنگل ها و مراتع با ۳۳ نفر از دوستان راهی جاده چالوس شدیم. در بین راه و نرسیده به محل آقای کاشانی ضمن تشریح انواع گونه های گیاهی و نحوه کاشت و مراقبت آن درباره مراسم امروز و نحوه کار سخنانی بیان کرد و به سوالات دوستان جواب داد.

   حدود ساعت نه صبح به محل رسیدیم و بیل و کلنگ های تدارک دیده شده را همراه خود به عرصه بردیم و به دوستانی که همراه آقای وطن پرست از کرج آمده بودند پیوستیم. با استراحتی کوتاه و صرف صبحانه ای مختصر ساعت ده صبح آماده کار شدیم و در عرصه خاکی سال ۱۳۸۸ که محل کاشت ارس بود گونه های بومی بلوط، زرشک کوهی، داغداغان و دغدغک را در میان نهال های سال های قبل کاشتیم. البته بستر زمین سنگی و کندن چاله ها دشوار بود ولی این مانعی برای تلاش موثر دوستان نبود و تنها کمبود نهال اندکی کار را سخت کرده بود. اعضا در گروه های چند نفره کاشت درخت را با دقت و علاقه دنبال می کردند و در این میان مهندس خوشنویس که مسوول و متولی اصلی برنامه هستند و آقای کاشانی راهنمایی لازم را ارائه کردند. ساعت ۱۲ ظهر کاشت درختان اتمام یافت و اعضا با پرچم جمیعت داوطلبان سبز عکس گرفتند. بعد از عکس ناهار خوردیم و افراد ضمن معرفی خودشان با هم آشنا شدند و در انتها نیز آقای خوشنویس، وطن پرست و چند نفر از دوستان سخنانی درباره محیط زیست ایراد کردند. ساعت ۲ ظهر وسایل را جمع کردیم و سوار اتوبوس شدیم و بعد از پرکردن برگه های نظر سنجی اندکی استراحت کردیم . ساعت ۴ عصر هم به تهران رسیدیم و در پل سید خندان روز موفق خود را به پایان بردیم.


* پیوست ها :

  1. گزارش تفصیلی نظر سنجی برنامه ( تحلیل نتایج پرسشنامه ها)

دسته: اخبار و گزارش‌ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code